-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej
Agnieszka Kania
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2017
ISBN: 978-83-242-3133-1
liczba stron: 212
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wprowadzenie
OD TOŻSAMOŚCI „NARODOWEJ” DO „KULTUROWEJ”
Tożsamość narodowa a tożsamość kulturowa
Tożsamość wielokulturowa w praktyce
„Inni” to przede wszystkim my
Polska – ojczyzna Polaków i Żydów?
Wyzwania wielokulturowości dzisiaj
DZIEDZICTWA POLSKO-ŻYDOWSKIEGO NA LEKCJI OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA
Palimpsest?
„Zło bierze się z gadania” lub… z milczenia. Językowy obraz relacji polsko-żydowskich i jego konsekwencje dla współczesności
Kultura żydowska i relacje z innością w młodszych klasach szkoły podstawowej
W poszukiwaniu inspiracji
Edukacja pozalekcyjna
HOLOKAUST A EDUKACJA NA MIARĘ XXI WIEKU
Jak rzucić wieniec zielony na grób wykopany w powietrzu? O sposobach „zapisywania Zagłady” i nowej „bibliotece Shoah”
Jak uczyć o Holokauście?
Ogniska poglądów. Propozycja amerykańska w polskiej wersji
Casus Sprawiedliwych, czyli praca wychowawcza
Na czym polega i jaką ma wartość „rozmowa w milczeniu”. Opowiadania Idy Fink
Film Biegnij, chłopcze, biegnij, czyli łagodne wprowadzenie w temat
W stronę edukacji globalnej
PROBLEMY POLSKIEJ PAMIĘCI ZBIOROWEJ
Co i jak pamiętają Polacy, a o czym pamiętać nie chcą
Na pozornym marginesie. Powojenna wizja historii
Dziedzictwo polsko-żydowskie – więcej pytań niż odpowiedzi
Współcześni Polacy wobec „obcych”
Podsumowanie, czyli lekcja (nie) do odrobienia?
• Aneks
Karen Shawn, Ogniska poglądów. O paleniu książek przez nazistów w 1933 roku, przeł. Marianna Szumal, red. i adapt. Agnieszka Kania
Marianna Szumal, „Ogniska poglądów”. Przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do odbioru tekstów na temat Holokaustu. Eksperyment dydaktyczny
Małgorzata Kulik, Klaudia Mucha, „To wszystko jest antysemicką legendą…”. Przełamując stereotyp Żyda
.
Bibliografia i omawiane pozycje literackie (wybór)
Indeks nazwisk