-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne
Adela Kożyczkowska, Anna Młynarczuk-Sokołowska
Wydawnictwo Naukowe Katedra
Gdańsk 2018
ISBN: 978-83-65155-46-7
liczba stron: 326
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wprowadzenie
CZĘŚĆ PIERWSZA
DZIECKO - SPOŁECZEŃSTWO: (WIELO)KULTUROWE WYTWARZANIE DZIECIŃSTWA
Rozdział 1.
Dziecko - społeczeństwo - (wielo)kulturowość. Między tożsamością zranioną a/i tożsamością poszerzoną
1.1. Wprowadzenie
1.2. Kultura jako świat swoich i pozaświat tych, którzy swoimi nie są .
1.3. Dziecko i dzieciństwo: społeczny kłopot — kulturowa zagwozdka .
1.4. Między tożsamością poszerzoną i/a tożsamością zranioną. Próba podsumowania
Rozdział 2.
Dziecko cudzoziemskie w nowym kraju. „Zderzenie kultur”
2.1. Wprowadzenie
2.2. Enkulturacja i akulturacja. Jednostka w procesie „wrastania” w kulturę własnej grupy oraz poznawania kultury nowego kraju
2.3. Kulturowe „oprogramowanie umysłu”. Dzieciństwo jako to, co waloryzowane migracją
2.4. „Zderzenie kultur”. Próba posumowania
Rozdział 3.
Dziecko - uchodźca. Odebrane dzieciństwo (?)
3.1. Wprowadzenie
3.2. Psychospołeczny kontekst zaspakajania potrzeb dziecka
3.3. Uchodźctwo jako prawno-polityczna odmiana bycia człowieka .
3.4. Doświadczenia dzieci z „uchodźczego szlaku”
3.5. Dziecięca trauma i jej konsekwencje
3.6. Uchodźctwo jako uczenie się życia po traumie (wojny). Próba podsumowania
Rozdział 4.
Dziecko w społeczno-językowym kontekście emigracji zarobkowej rodziców
4.1. Wprowadzenie
4.2. Mikroświat dziecka: uwagi kontekstowe
4.3, „Nowa szkota”: zachowania społeczno-językowe w wytwarzaniu nowej kompetencji wspólnotowej
4.4. „Nowy język”: mówienie w procesie wytwarzania nowej kompetencji wspólnotowej .
4.5. „Tutaj w Polsce” - „Tam/ u nas na Ukrainie”. Próba podsumowania
Rozdział 5.
Sytuacja dziecka w rodzinie reemigrantów. Znów u siebie (?)
5.1. Wprowadzenie
5.2. Powrót do „domu” z perspektywy dorosłych reemigrantów
5.3. Kim jestem? Wybrane aspekty tożsamości i readaptacji rodziców powracających dzieci
5.4. Doświadczenie migracji i reemigracji dzieci
5.5. Tam i z powrotem, czyli o tożsamości poszerzonej jako możliwości reemigracji. Próba podsumowania
CZĘŚĆ DRUGA
DZIECKO - EDUKACJA: (WIELO)KULTUROWE PRZETWARZANIE DZIECIŃSTWA
Rozdział 6.
Dziecko w świat „rzucone”. Ku tożsamości antropologiczno-kulturowej
6.1. Wprowadzenie
6.2. Przestrzeń jako odmiana świata i jej poetyka
6.3. Metodologia miejsca jako możliwość tożsamości antropologiczno-kulturowej. Próba podsumowania
Rozdział 7.
Dziecko „etniczne” i szkota. Etniczność jako źródło cierpień
7.1 . Wprowadzenie
7.2. Dziecięce doświadczanie etniczności według dorosłych, Egzemplifikacje
7.3. Dziecko o swoim doświadczaniu etniczności. Egzemplifikacja
7.4. „Są Polakami, więc łatwo im mówić, że ktoś jest gorszy”. Próba podsumowania
Rozdział 8.
Dziecko w grupie zróżnicowanej kulturowo. Konteksty międzykulturowej edukacji formalnej
8.1. Wprowadzenie
8.2. Od Obcości do Inności, czyli o istocie edukacji międzykulturowej
8.3. O potrzebie edukacji międzykulturowej dzieci
8.4. Ku integracji międzykulturowej w szkole
8.5. Wielokulturowość jako potencjał edukacyjny. Próba podsumowania
Rozdział 9.
Dziecko — uczestnik międzykulturowej edukacji nieformalnej
9.1. Wprowadzenie
9.2. Międzykulturowa edukacja nieformalna jako płaszczyzna aktywnego i twórczego poznawania odmienności
9.3. Uczenie się z Innymi i o Innych, czyli dziecko w toku międzykulturowej edukacji nieformalnej
9.4. Wielokulturowość jako potencjał edukacyjny. Próba podsumowania
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Indeks osób