Kazimierz Chłędowski i jego pisarstwo o sztuce
- 24 Lip 08:54
- Nr ogłoszenia: 67731060
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka historia, archeologia
Kazimierz Chłędowski i jego pisarstwo o sztuce
Marta Gołąbek
Warszawa 2019
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
ISBN: 978-83-66104-18-1
liczba stron: 431
oprawa miękka
.
Spis treści
.
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
KAZIMIERZ CHLĘDOWSKI (1843-1910) - STAN BADAŃ I BIOGRAFIA INTELEKTUALNA
1.1. Wstęp do biografii intelektualnej
1.2. Metoda pracy nad rozdziałem
1.2.1. Pamiętniki — typ i specyfika dzieła
1.2.2. Opracowania poświęcone Kazimierzowi Chłędowskiemu i z nim związane — stan badań
1.3. Biografia intelektualna
1.3.1. Dom rodzinny i pierwsze lata nauki
1.3.2. Początki edukacji
Tarnów i Nowy Sącz
Głos o metodach nauczania
1.3.3. Kraków, gimnazjum św. Anny; początek nauki na uniwersytetach — praskim, później krakowskim
Pierwsze próby literackie
Kraków — nauka, życie i twórczość
1.3.4. Wydarzenia roku 1863 oraz ich społeczne i światopoglądowe konsekwen4 dla postawy Kazimierza Chłędowskiego
Prace o profilu materialistycznym
Zawodowe plany, aktywność literacka w Galicji u progu autonomii
1.3.5. Lwów — życie, praca, twórczość i podróże
Pierwsza podróż wioska
Wystawa światowa w Wiedniu 1873 roku
Pierwsza praca historyczna — zapowiedź
przyszłych syntez na temat historii
kultury Włoch (i Francji)
Powołanie do Wiednia
1.3.6. Wiedeń
Podróże
Emerytura
ROZDZIAL 2
DZIEŁO LITERACKIE KAZIMIERZA CHLĘDOWSKIEGO - ANALIZA I INTERPRETACJA
2.1. Prace historyczne Kazimierza Chłędowskiego na przykładzie dwóch rzymskich tomów: Rzym, ludzie Odrodzenia (1909) i Rzym, ludzie Baroku (1912)
2.1.1. Książki Chłędowskiego w ocenie współczesnych — przegląd recenzji
2.2. Budowa dzieł - analiza struktury prac Rzym, ludzie Odrodzenia i Rzym, ludzie Baroku
2 2.3 . Kompozycja treści
2.2.2. Podział narracji – społeczne fenomeny epok
2.2..3. Problem chronologii porządkującej narrację książek
2.1.4. Tytuły rozdziałów i budowa narracji
2.2.5. Bliskość bohaterów
2.2.6. Podsumowanie
2.3. Warsztat historyka i literata
2.3.1. Literacka i historiograficzna metoda Kazimierza Chłędowskiego na wybranych przykładach
2.3.2. Rzym w dobie Odrodzenia – Wstęp
Sity sprawcze życia miasta
2.3.3. Rzym, ludzie Baroku - Barocco
Niejednoznaczność baroku
Czym według Chłędowskiego jest barok?
Nepotyzm -- negatywny moralnie, zasłużony kulturotwórczo
Naoczni świadkowie jako współtwórcy narracji
2.4. Sztuka na tle historii kultury
2.4.1. Analiza i interpretacja rozdziału Chigi il Magnifico z tomu Rzym, ludzie Odrodzenia
Imperia - postać należąca do tła, utrwalona w sztuce najwyższej próby
Farnesina - dzieło, które unieśmiertelniło bankiera
Inspiracje, źródła, wzory - idee człowieka renesansu
Triumf Galatei - arcydzieło wobec życia. Opinia Chłędowskiego na temat idei sztuki Rafaela
Przewodnik po Farnesinie
Fundacje sakralne
Podsumowanie historii – wyjście z epoki renesansu w kierunku współczesności
2.4.2. Analiza i interpretacja rozdziału Bernini z tomu Rzym, ludzie Baroku
Narodziny barokowego artysty
Szczęśliwy pontyfikat
Święta Teresa - kulminacja geniuszu Berniniego
Fontanny oraz dzieła efemeryczne jako znak epoki
Pontyfikat Aleksandra VII — przełom, który inicjuje schyłek
Konkluzje - myśli o baroku w duchu syntezy rozproszonej
2.5. Dzieło sztuki w narracji
2.5.1, Dzieło sztuki jako narzędzie poznania przeszłości
2.5.2. Konteksty przywoływania dziej sztuki - traktowanie portretów
2.5.3. Addenda narracyjne
2.5.4. Dzieło sztuki jako pretekst do polemiki z przeszłością i teraźniejszością
ROZDZIAŁ 3
TWÓRCZOŚĆ KAZIMIERZA CHLĘDOWSKIEGO W KONTEKŚCIE PRAC JACOBA BURCKHARDTA, JÓZEFA KREMERA I JULIANA KLACZKI - PRÓBA PORÓWNANIA
3.1. Stan badań nad tekstami Kazimierza Chłędowskiego z zakresu krytyki oraz historii sztuki
3.1.1. Kazimierz Chłędowski w kontekście badań polskiej historii sztuki
3.1.2. Kazimierz Chłędowski jako krytyk sztuki współczesnej
3.1.3. Ekfraza w pismach Kazimierza Chłędowskiego
3.2. Twórczość Chłędowskiego jako odpowiedź na prace Jacoba Burckhardta, Józefa Kremera i Juliana Klaczki
3.2.1. Kazimierz Chłędowski a Jacob Burckhardt (1818-1897)
Jacob Burckhardt w wypowiedziach Kazimierza Chłędowskiego
Stosunek Chłędowskiego do sztuki baroku nawiązanie i polemika
Kształt obrazu historii — człowiek jako soczewka w patrzeniu na przeszłość
Miejsce dzieł sztuki w mówieniu o historii Jacoba Burckhardta
3.2.2. Kazimierz Chłędowski a Józef Kremer (1806-1875)
Józef Kremer w wypowiedziach Kazimierza Chłędowskiego i doświadczenie włoskie obu pisarzy
Dzieło sztuki — pośrednik interpretowaniu dziejów nowożytnych Włoch
Rzym w perspektywie Józefa Kremera
Różnice w ocenie twórczości Rafaela i sztuki doby baroku
3.2.3. Kazimierz Chłędowski a Julian Klaczko (1825-1906)
Julian Klaczko w pismach Kazimierza Chłędowskiego
Praca Kazimierza Chłędowskiego Rzym, ludzie Odrodzenia wobec pism o renesansie Juliana Klaczki - kontekst biograficzny
Portret Juliusza II — analogie w dziełach Klaczki i Chłędowskiego
Stosunek do Michała Anioła
ZKOŃCZENIE
ANEKS I
A. Schroeder, Kazimierz Chłędowski, w: Śladem błękitnym. O sztuce i jej twórcach, Lwów 1921, s. 40-41
A. Schroeder, U autora „Dworu w Ferrarze”, „Świat" 1912, nr 12, s. 11-12
Alfred Wysocki, Chłędowski jakiego znałem, „Zycie Literackie 1959, nr 42, s. 9
ANEKS 2
Kazimierz Chłędowski, Rzym, ludzie Odrodzenia, s. 513
Fragment rozdziału Baldassare Castiglione z opisem portretu tytułowego bohatera pędzla Rafaela
Kazimierz Chłędowski, Rzym, ludzie Baroku, s. 359-361
Fragment rozdziału pt. Królowa Krystyna w Rzymie z opisem uczty wydanej przez papieża Klemensa IX dla królowej
.
SUMMARY
Kazimierz Chłędowski (1843-1910) and His Writings on Arts
.
BIBLIOGRAFIA
Opracowania
Publikacje prasowe na temat postaci oraz tekstów Kazimierza Chłędowskiego
Materiały źródłowe
INDEKS OSÓB
SPIS ILUSTRACJI
52 zł