- 
                                    Oferta od
                                    firmy 
                                
- 
                                    Stan
                                    nowe 
                                
- 
                                    Tematyka
                                    sztuka, kultura i etnologia 
                                
 
                    
                                                            					                                        					                        					
																
					                        
                    
                    
                        Instrumenty muzyczne w scenach Męki Pańskiej w malarstwie Italii od połowy XIII do połowy XV wieku
(Seria Ikonografia Muzyczna. Studia i materiały, t. 4)
Dominika Grabiec
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Warszawa 2021
ISBN: 978-83-66519-40-4
liczba stron: 200
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wstęp
Rozdział I. Stan badań i metodologia
    Przegląd literatury przedmiotu
    Metodologia badań nad średniowieczną ikonografią muzyczną
Rozdział II. Instrumenty muzyczne w scenach pasyjnych w malarstwie Italii do połowy XV wieku
    Pojmanie
    Naigrawanie
    Dźwiganie krzyża
    Ukrzyżowanie
    Imago Pietatis
Rozdział III. Geneza motywów muzycznych w średniowiecznej ikonografii pasyjnej
    Przedstawienia bizantyńskie
1.1. Miniatury z motywem tanecznym w bizantyńskich ewangeliarzach
1.2. Sceny Naigrawania z motywami muzycznymi na ikonach z klasztoru św. Katarzyny na Synaju
1.3. Scena Naigrawania z motywami muzycznymi w monasterze Mani Dziewicy w Timotesubani
1.4. Najstarsze bałkańskie sceny Naigrawania z motywami muzycznymi
2. Przedstawienia zachodnioeuropejskie
2.1. Franciszkańskie retabulum z Palma de Mallorca z bizantyńska sceną Naigrawania
2.2. Dwunastowieczna scena Pojmania z motywem rogu w Ewangeliarzu Liutolda
2.3. Scena Dźwigania krzyża z motywem muzycznym w psałterzu ze Strasburga
Rozdział IV. Motyw rogu w scenach Pojmania. Naigrawania i na przedstawieniach ImagoPietatis
    Motywy muzyczne w bizantyńskich scenach Naigrawania – przegląd interpretacji
1.1. Starożytne rytuały upokarzania jeńców
1.2. Teatr antyczny i średniowieczny
1.3. Drwiny z cierpiącego Hioba
1.4. Pozostałe odniesienia do Starego Testamentu
1.5. Parodia koronacji i aklamacji cesarskiej
1.6. Wyszydzanie cesarzy w kronikach bizantyńskich
1.7. Echo sporu o władzę religijną i świecką
2. Interpretacje włoskich scen pasyjnych z motywem rogu
2.1. Róg czy szofar — perspektywa antysemicka
2.2. Szofary w średniowiecznej ikonografii
2.3. Szofar w Biblii
2.4. Szofar i koronacje królów dawnego Izraela
2.5. Róg w średniowiecznej kulturze europejskiej
2.6. Róg w średniowiecznej ikonografii jako symbol grzesznej mowy
Rozdział V . Motyw trębaczy w scenach Dźwigania Krzyża i Ukrzyżowania
    Funkcje trąb w armii rzymskiej
    Typy i funkcje trąb w średniowiecznej Europie
    Sceny Dźwigania krzyża i Ukrzyżowania a dramatyzacje pasyjne
    Funkcje i symbolika trąb w księgach biblijnych
    Symbolika trąb w piśmiennictwie chrześcijańskim
    Liturgiczna funkcja trąb w średniowieczu a teologia Męki Pańskiej
.
Zakończenie
.
Spis ilustracji
Ilustracje
Bibliografia
Summary