-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
medycyna, nauki medyczne
Humanistyczne aspekty przygotowania zawodowego i pracy pielęgniarek
Irena Kropińska
Bałtycka Wyższa Szkoła Humanistyczna
Koszalin 1998
ISBN: 83-87739-26-X
liczba stron: 225
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wprowadzenie wraz z informacją metodologiczną
I. Humanistyczne aspekty pracy pielęgniarek a problematyka systemu ochrony zdrowia
1. Humanizm i humanizm pracy
2. Charakterystyka ogólna systemu medycznego
3. Tendencja w pielęgniarstwie na tle przemian systemu medycznego
3.1. Ogólne spojrzenie na pielęgniarstwo
3.2. Model biologiczny w medycynie i odpowiadające mu role pielęgniarki
3.3. Model humanistyczny w medycynie i odpowiadające mu role pielęgniarki
4. Podsumowanie oraz przesłanki wyjściowe do dalszych rozważań
II. Pielęgniarka — jej przygotowanie i praca zawodowa w świetle literatury
1. Zarys rozwoju pielęgniarstwa i zawodu pielęgniarki w aspekcie założeń humanizmu
2. Zagadnienie przygotowania i pracy zawodowej pielęgnia rek w świetle teorii potrzeb, oczekiwań i ról społecznych
2.1. Pojęcie i właściwości ogólne przygotowania do pracy zawodowej
2.2. Potrzeby pielęgniarek i chorych w świetle odpowiednich teorii
2.3. Oczekiwania społeczne a problematyka społecznych ról zawodowych
2.4. Przygotowanie i praca pielęgniarki na tle dotychczasowych rozważań teoretycznych
3. Konstrukcja pojęcia poszerzonej roli ekspresyjnej pielęgniarki i jej implikacje dla humanizacji jej pracy
III. Identyfikacja z zawodem jako wyznacznik przygotowania zawodowego pielęgniarek
1. Omówienie założeń teoretyczno-metodologicznych związanych z identyfikacją pielęgniarek z zawodem
2. Przygotowanie pielęgniarek do rozwiązywania sytuacji chorego hospitalizowanego jako warunek identyfikacji z zawodem
3. Wartościowanie zawodu pielęgniarskiego przez pielęgniarki
4. Poziom zaspokojenia aspiracji zawodowych badanej grupy pielęgniarek
5. Gotowość do dalszego kształcenia zawodowego badanej populacji
IV. Przygotowanie zawodowe pielęgniarek do pełnienia ról zawodowych
1. Dyskusja nad teoretycznymi kryteriami oceny i samooceny pracy pielęgniarek
1.1. Złożoność pracy
1.2. Sytuacja pracy
1.3. Miejsce sytuacji pracy w doświadczeniach życiowych i wynikłe stąd przesłanki do jej oceny i samooceny
1.4. Złożoność wychowawczej sytuacji pracy
1.5. Niewspółmierność skał ocen i samoocen funkcjo nowania pielęgniarek w rolach zawodowych
2. Oceny i samoocena funkcjonowania pielęgniarek w rolach zawodowych ze szczególnym uwzględnieniem poszerzonej roli ekspresyjnej
2.1. Ocena nadzoru pielęgniarskiego
2.2. Samoocena funkcjonowania pielęgniarek w rolach zawodowych
2.3. Analiza porównawcza ocen i samoocen
3. Przygotowanie zawodowe pielęgniarek do pełnienia ról zawodowych a ich wiek, staż pracy i wykształcenie w ocenie i samoocenie
3.1. Wiek a przygotowanie zawodowe do pełnienia ról zawodowych
3.2. Staż pracy a przygotowanie pielęgniarek do pełnienia ról zawodowych
3.3. Wykształcenie pielęgniarek a ich przygotowanie do pełnienia ról zawodowych
4. Ogólny obraz wyników oceny i samooceny przygotowania pielęgniarek do pełnienia ról zawodowych
V. Wyniki badań i analiz
1. Uogólnienia
1.1. Rezultaty badań obrazujące poziom przygotowania zawodowego pielęgniarek
1.2. Relacje między założonymi funkcjami PRE a możliwościami ich realizacji dotychczasowej postaci systemu medycznego w świetle wyników badań
1.3. Uzasadnienie wprowadzenia zmian do systemu kształcenia i doskonalenia zawodowego pielęgniarek w świetle wyników badań
2. Wnioski i postulaty
2.1. Wnioski z rozważań teoretycznych
2.2. Wnioski z badań empirycznych
2.3. Wnioski metodologiczne
2.4. Postulaty
3. Stwierdzenia końcowe
Literatura
Aneksy