Grupowe konteksty nauczycielskiej tożsamości
- 24 Lip 08:53
- Nr ogłoszenia: 67695404
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka psychologia, socjologia
Grupowe konteksty nauczycielskiej tożsamości
Karolina Tersa
Wydawnictwo Naukowe Katedra
Gdańsk 2016
ISBN: 978-83-63434-53-3
liczba stron: 363
oprawa miękka
.
Spis treści
.
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
NAUCZYCIELE DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH W ŚWIETLE ZMIAN SPOŁECZNYCH I REFORM OŚWIATOWYCH
1.1. Zmiany społeczne a obraz polskiej szkoły
1.2. Zawód nauczycielski w tradycji pedagogicznej
1.3. Nowa wizja nauczycielstwa - ideowe założenia przemian
1.4. Nowa wizja nauczycielstwa - warstwa realizacji
1.5. Kim jest dziś nauczyciel dzieci niepełnosprawnych?
ROZDZIAŁ 2
KSZTAŁTOWANIE SIĘ NAUCZYCIELSKIEJ TOŻSAMOŚCI
2.1. Tożsamość jako efekt rozwoju osobowego
2.2. Tożsamość jako kategoria socjologiczna
2.3. Kształtowanie się tożsamości grupowej
2,3.1. Mikrosocjologiczne ujęcie tożsamości
2.3.2. Nauczyciele jako pracownicy mikroświata szkoły
2.3.3. Szkoła jako organizacja ucząca się
2.3.4. Badania pedeutologiczne w ujęciu mikrosocjologicznym
ROZDZIAŁ 3
GRUPOWE KONTEKSTY POWSTAWANIA TOŻSAMOŚCI NAUCZYCIELI DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH
3.1. Jak prezentuje się dziś grupa nauczycieli dzieci niepełnosprawnych - szkic problemu badawczego
3.2. Projekt badań własnych
3.3. Prowadzenie badań nad tożsamością w metodzie dokumentarnej
3.4. Wywiad zbiorowy jako technika badań dokumentarnych
3.5. Analiza dokumentarna w badaniach nad tożsamością
ROZDZIAŁ 4
TOŻSAMOŚCI UŚWIADAMIANE
4.1. Nauczycielki rozwijające się
4.1.1. Grupa i spotkanie z nią
4.1.2. Praca w szkole integracyjnej to głównie „mój rozwój jako nauczyciela”
4.1.3. Podsumowanie
4.2. Nauczycielki zawiedzione
4.2.1. Grupa i spotkanie z nią
4.2.2. „Moja praca to wielki zawód i poniżenie”
4.2.3. Podsumowanie
4.3. Nauczycielki „z innej bajki
4.3.1. Grupa i spotkanie z nią
4.3.2 „Praca z niepełnosprawnością to pestka w porównaniu z pracą z patologią”
4.3.3. Podsumowanie
4.4. Siłaczki
4.4.1. Grupa i spotkanie z nią
4.4.2. „Nasza praca to misja”
4.4.3. Podsumowanie
4.5. Nie-nauczyciele
4.5.1. Grupa i spotkanie z nią
4.5.2. „Nasza praca to opieka i terapia”
4.5.3. Podsumowanie
4.6. Nauczycielki nieodpowiedzialne
4.6.1. Grupa i spotkanie z nią
4.6.2. „Nasza praca to nauczanie”
4.6.3. Podsumowanie
4.7. Światy badanych szkół rysowane przez ich pracowników
4.7.1. Sposoby definiowania siebie w kategorii „nauczyciel dzieci niepełnosprawnych”
4.7.2. Konstruowanie wizji przypisywanej własnej pracy
4.7.3. Opisy dobrych praktyk
4.7.4, Sądy o kształceniu integracyjnym
4.7.5. Sądy o niepełnosprawności
4.7.6. Oceny systemu oświaty
ROZDZIAŁ 5
SPOSOBY KONSTRUOWANIA NAUCZYCIELSKIEJ TOŻSAMOŚCI DOSTRZEGALNE W STRUKTURZE WYWIADÓW
5.1. O strategiach oporu - kwestie przemilczane lub pomijane
5.1.1. Jawny opór
5.1.2. Omijanie intencji badacza
5.1.3. „Recytacja” właściwych odpowiedzi
5.2. Struktura sił i związki w grupach
5.2.1. Nauczycielki nieodpowiedzialne
5.2.2. Siłaczki
5.2.3. Nauczycielki zawiedzione
5.2.4. Grupy o skrystalizowanej tożsamości
5.3. Najsilniejsze identyfikacje - elementy nasycone metaforycznie i interakcyjnie
5.3.1. Konflikt
5.3.2. Rozprawy o ważnych aspektach codzienności
5.3.3. Śmiech
ROZDZIAŁ 6
KONTEKSTY KSZTAŁTOWANIA SIĘ TOŻSAMOŚCI DZISIEJSZYCH NAUCZYCIELI DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH - PODSUMOWANIE REZULTATÓW BADAŃ
6.1. Tożsamość zawodowa jako produkt rozumienia własnego profesjonalizmu
6.1.1. Racjonalność techniczna - praca jako wyuczona rola
6.1.2. Racjonalność komunikacyjna - praca jako zadanie
6.1.3. Niedomknięte kwalifikacje a poczucie niekompetencji
6.1.4. Poczucie tożsamości a poczucie sprawczości i kompetencji
6.2. Tożsamość zawodowa jako wynik relacji władzy w miejscu pracy
6.3. Tożsamość zawodowa jako produkt zakorzenienia w środowisku lokalnym
6.4. Tożsamość zawodowa a rozumienie Innego
ZAKOŃCZENIE
.
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB
20 zł