-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
religioznawstwo, nauki teologiczne
Funkcje kobiet w Ewangelii według świętego Jana
Aleksandra Nalewaj
Wydział Teologii UWM w Olsztynie
Olsztyn 2017
ISBN: 978-83-64129-47-6
liczba stron: 235
oprawa miękka
.
Spis treści
.
TABLE OF CONTENTS
WSTĘP
Stan badań
Uczniostwo w Ewangelii według św. Jana
Kobiety w ujęciu synoptyków i autora Janowego
Rola i status w czwartej Ewangelii
Struktura pracy, przedmiot i metodologia
Część I:
MATKA JEZUSA I SAMARYTANKA - DWIE NIEWIASTY U PROGU PUBLICZNEJ DZIAŁALNOŚCI JEZUSA
Uwagi wprowadzające
Rozdział I
Matka Jezusa na godach w Kanie Galilejskiej (J 2,1—12)
1. Kontekst literacki i doktrynalny
2. Struktura literacka J 2,1 — 12
3. Elementy tradycji i redakcji
3.1. Jan a synoptycy
3.2. Hipoteza źródła pisanego
3.3. Hipoteza etapów redakcji
3.4. Hipoteza rozwoju tradycji Janowej
3.5. Tło starotestamentalne
4. Funkcja Matki Jezusa w opisie godów weselnych w Kanie Galilejskiej
4.1 . W dialogu z Synem
4.2. W poleceniu skierowanym do sług
4.3. Niewiasta na godach w ujęciu I. de la Potterie
4.3.1. Funkcja oblubieńcza Maryi
4.3.2. Funkcja macierzyńska Maryi
4.4. Maryja jako uczeń
Rozdział II
Samarytanka i spotkanie o niezwykłej porze (J 4,1-42)
1. Kontekst
2. Struktura
3. Elementy tradycji i redakcji
3.1. Hipoteza źródła pisanego
3.2. Hipoteza etapów redakcji
3.3. Hipoteza rozwoju tradycji
3.4. Tło starotestamentalne
4. Objawienie na cembrowinie
4.2. Drugi dialog
5. Funkcja Samarytanki w opisie spotkania
5.1. Odbiorczyni Objawienia
5.2. Misjonarka
5.3. Samarytanka na tle uczniów Jezusa
5.4. Owoce świadectwa kobiety Konkluzja
Część II
MARTA I MARIA Z BETANII - DWIE NIEWIASTY U KRESU PUBLICZNEJ DZIAŁALNOŚCI JEZUSA
Uwagi wprowadzające
Rozdział I
Marta z Betanii w opisie wskrzeszenia Łazarza (J 11,1—44)
1. Kontekst literacki i doktrynalny
2. Struktura literacka J 11,1 —44
3. Elementy tradycji i redakcji
3.1. Jan a synoptycy
3.2. Hipoteza źródła pisanego
3.3. Hipoteza etapów redakcji
4. Funkcja Marty w opisie wskrzeszenia Łazarza
4.1. W dialogu z Jezusem
4.1.1. Tło znaku (ww. 1—16)
4.1.2. Objawienie i wyznanie (ww. 17—27)
4.1.2.1. Dialog
4.1.2.2. Objawienie
4.1.2.3. Wyznanie
4.2. Przy grobie Łazarza
Rozdział II
Maria z Betanii w opisie namaszczenia Jezusa (J 12,1—11)
1. Kontekst literacki i doktrynalny
2. Struktura literacka J 12,1 —11
3. Elementy tradycji i redakcji
3.1. Jan a synoptycy
3.2. Hipoteza źródła pisanego
3.3. Hipoteza etapów redakcji
4.1. Tło opisu
4.2. Namaszczenie
4.3. Maria a Judasz
4.4. Maria namaszczająca Króla na pogrzeb
4.5. Maria jako uczennica
Konkluzja
Część III
MATKA JEZUSA I MARIA Z MAGDALI - DWIE NIEWIASTY W „GODZINIE” JEZUSA (J 19,25-27)
Uwagi wprowadzające
Rozdział I
Matka Jezusa i niewiasty u stóp krzyża (J 19,25—27)
1. Kontekst literacki i doktrynalny
1.1. Historia intełpretacji J 19,25—27
1.2. Próba przezwyciężenia tradycyjnej interpretacji
2. Struktura literacka J 19,25—27
3. Elementy tradycji i redakcji
3.1. Hipoteza źródła pisanego
3.2. Hipoteza etapów redakcji
3.3. Tło starotestamentalne
4. Funkcja Matki Jezusa w scenie na Golgocie
4.1 . Maryja pośród niewiast (w. 25)
4.2. Maryja i umiłowany uczeń — odbiorcy Objawienia (ww. 26—27a)
4.3. Odpowiedź na słowo z Krzyża (w. 27b)
Rozdział II
Maria z Magdali i spotkanie Zmartwychwstałego (J 20,1—18)
1. Kontekst literacki i doktrynalny
2. Struktura literacka J 20, I —18
3. Elementy tradycji i redakcji
3.1. Jan a synoptycy
3.2. Hipoteza źródła
3.3. Hipoteza etapów
3.4. Tło starotestamentalne
4. Funkcja Marii z Magdali w opisie wielkanocnej chrystofanii
4.1. Odkrycie Marii (ww. 1—2)
4.2. Widzenie aniołów (ww. 11—13)
4.3. Spotkanie (ww. 14—17)
4.4. Posłanie (w. 18)
4.5. Maria jako wtajemniczona
4.6. Maria z Magdali — uczennica
Konkluzja
.
ZAKOŃCZENIE
.
SUNIMARY
INDEKS AUTORÓW
BIBLIOGRAFIA
WYKAZ SKRÓTÓW