-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
sztuka, kultura i etnologia
Filozofia dramy w procesie twórczym, Tom 1 i 2
Grażyna Zielińska
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2013
ISBN: 978-83-242-2350-3
liczba stron: tom 1: 402 plus 51 stron ilustracji; tom 2: 277
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
Spis treści
.
Tom I Filozofia dramy w procesie twórczym. Dzieło – portret – maska. Wybrane zagadnienia
Do Czytelnika 8
Wprowadzenie 15
I. DRAMA
1. Drama – wybrane zagadnienia 19
1.1. Definicje dramy 19
1.2. Założenia i cele dramy 26
1.3. Czasoprzestrzeń w dramie 29
1.4. Rola wyobraźni, zmysły i sztuka 36
1.5. Rola aktora w dramie 43
1.6. Maska – rola życia dramowego 49
1.7. Empatia i drama 51
1.8. Emocje i drama 54
1.9. Emocje i profilaktyka dramą 56
1.10. Wolność i drama 60
1.11. Drama w sztuce; stan badań 63
2. Przestrzenie dramy 71
2.1. Antropologia dramy dla filozofii i pedagogiki 71
2.2. Fenomenologia i personalizm dramy człowieka 74
2.3. Psychologia i filozofia dramy 77
2.4. Arteterapia, artedrama, dramoterapia 84
2.5. Psychodrama i socjodrama w twórczości artysty 95
2.6. Bibliodrama i biblioterapia 101
2.7. Bibliodrama a antropologia i psychologia logoteorii i logoterapii 104
2.8. Autopsychoterapia, terapia dramą; profilaktyka 106
2.9. Diagnostyka w dramie 111
3. Oblicza powszechności dramy 113
3.1. Korzenie polskiej dramy – od Kopernika do Wojtyły 113
3.2. Archedrama i polska drama narodowa – od Wyspiańskiego do Mądzika 122
3.3. Archedrama praktycznym dziełem twórczym 129
3.4. Różne oblicza dramy 132
3.5. Drama i Biblia – Ewangelia Św. Jana 141
4. Drama i wybrane metody dramowe 145
4.1. Metody kształcenia 145
4.2. Sposoby poznawania świata (nauka i sztuka) 147
4.3. Metoda „wczucia” Edyty Stein 157
4.4. Stop-klatka w dramie i w obrazie malarskim 161
4.5. Dramowe techniki w miniaturze 164
4.6. Dramowe strategie w literaturze 165
4.7. „Curiositá” w działaniu – Leonardo da Vinci 176
4.8. „Płaszcz eksperta” (D. Heathocote); „W płaszczu eksperta wirtualnego” (G. Zielińska) 179
4.9. Drama jako narzędzie i strategia w dialogu społecznym 181
4.10. Autorska technika pisania książki 187
4.11. Metoda „dramatyka” – „wchodzenie do obrazu” 189
4.12. Wykłady „dramowo-literackie” – interpretacja dzieł malarskich 191
4.13. Dramowa metoda czy ikonika w polichromii Giotta 193
5. Kreatywność, rozwój i drama 196
5.1. Trud rozwoju dramowego 196
5.2. Kryteria zdrowia psychicznego 198
5.3. Twórcze rozdwojenie artysty – melancholia 200
5.4. Twórcza integracja (TDP) 204
5.5. Filozofia dramatu a drama osoby 206
6. Twórczość – drama w życiu i w sztuce 209
6.1. Drama jako strategia życia – sposób stylu życia 209
6.2. Kontekst Człowieka Dramy dla twórcy 212
6.3. Drama człowieka w spotkaniu z innym 214
6.4. Drama artysty i doświadczenie poprzez ciało 217
6.5. Zabawa, drama i sztuka 220
6.6. Drama, teatr i sztuka klasyczna 226
6.7. Twórczość; synektyka i drama a kreatywność 229
6.8. Antropologia i sztuka z dramą 233
6.9. Drama i edukacja w muzeach narracyjnych 237
6.10. Drama jako narzędzie w bibliotekach akademickich 248
II. TWÓRCZOŚĆ
1. Twórczość 257
1.1. Twórczość – teorie i definicje 257
1.2. Twórczość – wybrane zagadnienia 267
1.3. Dialektyka twórczości 271
1.4. Jedność w dialektyce procesu twórczego 275
1.5. Przeciwieństwa w dialektyce procesu twórczego 277
2. Struktura procesu twórczego 283
2.1. Struktura twórczości 283
2.2. Emocje w procesie twórczym 286
2.3. Procesy poznawcze procesu twórczego 289
3. Style twórczości 291
3.1. Twórczość jako „styl zachowania” 291
3.2. Twórczość jako postawa 293
3.3. Twórczość jako forma działania 297
3.4. Twórczość jako myślenie 298
3.5. Twórczość jako transgresja 301
4. Wyobraźnia – wybrane zagadnienia 303
4.1. Wyobraźnia jako zmysł wewnętrzny 303
4.2. Wyobraźnia twórcza (wizualno-przestrzenna) 306
4.3. Wyobraźnia moralna 310
4.4. Wyobraźnia dramowa 313
4.5. Wyobraźnia – drama czy „dramat idei” 332
III . DRAMA W TWÓRCZOŚCI ARTYSTÓW-MALARZY
1. Proces twórczy artysty 337
1.1. Proces tworzenia artysty-malarza 337
1.2. Osobowość twórcy i twórczość 341
1.3. Artysta-konserwator dzieł sztuki i twórczość dramowa 345
2. Fenomen bycia osobą 350
2.1. Model personalistyczny 350
2.2. Personalizm (wychowanie i drama) 355
2.3. Człowiek zdeterminowany i posybilistyczny; personalizm 357
3. Problematyka tożsamości i osobowości; konteksty 361
3.1. Tożsamość i osobowość 361
3.2. Osobowość „dojrzała” i „osobowość duchowa” 370
3.3. Tożsamość rzeczywista i pozorna człowieka 376
3.4. Aktywne i twórcze budowanie tożsamości 377
IV. WNIOSKI, REFLEKSJE
1. Archimedesowy „punkt” fenomenologiczny dla dramy 381
2. Drama – próba autorskich definicji w aspekcie sztuki 383
3. „Portret dramy” – rysunek i drama 387
4. Mandale i drama 392
5. Wnioski końcowe 395
TOM II Filozofia dramy artystów twórców. Dzieło – portret – maska. Analiza wybranych dzieł dramowych.
I Część
KONCEPCJA PRACY
1. Problemy i cele badań 9
1.1. Wstęp 9
1.2. Przedstawienie problemu 9
1.3. Wybór definicji dramy dla podjętej problematyki i celu badań 12
1.4. Miejsce dramy w sztuce (malarstwo); zarys stanu badań 13
1.5. Problematyka i cele podejmowanych badań 17
1.6. Problemy badawcze (cele) pracy – główne i szczegółowe 22
2. Metody badań 23
2.1. Metody i założenia metodologiczne badań własnych 23
2.2. Badania jakościowe 23
2.3. Studium przypadku 25
2.4. Wywiady 25
2.5. Badania biograficzne 26
2.6. Narracja biograficzna 26
2.7. Biografia jednostki i autobiografia – metoda mieszana 27
2.8. Badania heurystyczne 28
2.9. Metoda fenomenologiczna 28
2.10. Metoda hermeneutyczna 29
2.11. Teologia ikony i hermeneutyka 30
2.12. Metoda ikoniczna z dramą 32
2.13. Psychologiczna kategoria doświadczenia 34