-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
sztuka, kultura i etnologia
Figury na biegunach. Narracje silnego i słabego podmiotu twórczego
Łukasz Białkowski
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2016
ISBN: 978-83-242-2735-8
liczba stron: 146
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
Spis treści
.
Wstęp
1. Podmiot twórczy jako narracja
1.1. Terminy „twórczy” i „twórczość” jako pojęcia kwalifikatywne
1.2. Silny i słaby podmiot
1.2.1. Metafizyka subiektywności versus Heidegger
1.2.2. Narracje silnego i słabego podmiotu twórczego
2. Podmiot twórczy w przestrzeni izolacji
2.1. Źródło ekspresji
2.1.1. Intuicja i ekspresja w rozumieniu Benedetta Crocego
2.1.2. Autonomia podmiotu twórczego
2.1.3. Zasada jednostkowienia – język i styl
2.1.4. Podmiot twórczy – zasada interpretacyjnej spójności dzieła
2.2. Przestrzeń „Indecyzji”
2.2.1. Kontekst powstania krytycznoliterackiej teorii Blanchota
2.2.2. Właściwości języka
2.2.3. Panowanie nad dziełem
2.2.4. Fundamentalna samotność
2.2.5. Podsumowanie
2.3. Exegi monumentum?
2.3.1. Narodziny autonomii z ducha „Krytyki władzy sądzenia”
2.3.2. Podmiot twórczy i jego medium
2.3.3. Więzień wieży z kości słoniowej
3. Podmiot twórczy a społeczno-polityczne zaangażowanie
3.1. Twórczość jako projekt
3.1.1. Fenomenologiczne założenia estetyki Sartre’a
3.1.2. Poezja i proza
3.2. Język bez końca
3.2.1. Autor – szczególna funkcja podmiotu
3.2.2. Czym autor?
3.2.3. Lekcja psychopatologii
3.2.4. „A co to za różnica kto mówi?…”
3.3. Twórca i zaangażowanie
3.3.1. Dwie epoki
3.3.2. Zaangażowanie versus uwikłanie
3.3.3. Norma i wartość
3.3.4. Podsumowanie
4. Podmiot twórczy w „rozwiniętym społeczeństwie przemysłowym”
4.1. Zadanie polityczno-społecznej zmiany
4.1.1. Związki polityki i sztuki u Waltera Benjamina
4.1.2. Twórca jako wytwórca, wytwórca jako twórca
4.1.3. Aktywizacja odbiorcy
4.2. Podmiot twórczy głęboko ukryty
4.2.1. Śmierć podmiotu à la amércaine
4.2.2. Krytyka pojęcia stylu
4.2.3. Wycofanie jako zasada twórcza
4.3. Pułapki alienacji
4.3.1. Sztuka i alienacja
4.3.2. Zadanie upodmiotowienia
4.3.3. Natura ludzka a możliwości podmiotu w rozwiniętym społeczeństwie przemysłowym
5. Narracje silnego i słabego podmiotu – charakterystyka i konsekwencje
5.1.1. Inicjacja, trwanie i zakończenie procesu twórczego jako aspekty samoświadomości podmiotu twórczego
5.1.2. Wyrażanie się i autentyczność
5.1.3. Stosunek do interpretacji dzieła
5.1.4. Zakres autonomii podmiotu twórczego wobec sfery etyki
5.1.5. Wpływ na rzeczywistość kulturową
Podsumowanie
.
Bibliografia
INDEKS nazwisk