Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie
- 24 Lip 08:46
- Nr ogłoszenia: 67000010
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka sztuka, kultura i etnologia
Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie
Aneta Markuszewska
Muzeum Pałacu Króla Jana II w Wilanowie
Warszawa 2012
ISBN: 978-83-60959-83-1
liczba stron: 400
oprawa twarda
.
Opis za portalem Meakultura
.
Karolina Kizińska
.
Cóż za uczta dla muzykologa, kulturoznawcy, historyka i osoby zainteresowanej życiem muzycznym Włoch i Rzymu w XVIII wieku! Książka Anety Markuszewskiej Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699-1714) sprawia wrażenie tak perfekcyjnej, że aż ma się ochotę na siłę szukać uchybień, błędów czy nieprzemyślanych sformułowań. I cóż to za piękne wydanie!
W ramach programu Silva Rerum, książka wydana została w serii Muzeum Pałac w Wilanowie z niezwykłą starannością – kolorowy wydruk całości: czerń, czerwień i biel (choć fotografie pozostają czarno-białe, ewentualnie czerwono-białe), piękne odnośniki do przykładów nutowych, wdzięczna, falista, czerwona linia oddzielająca przypisy - to swoiste wisienki na torcie, którym jest oczywiście bogata treść książki. Autorka w sposób klarowny i ciekawy wprowadza nas w kulturę muzyczną Rzymu, w szczególności zaś w tę jej część, którą wzbogaciła swoim patronatem żona Jana III Sobieskiego, Maria Kazimiera. Szczegółowy podział książki na wiele podrozdziałów pozwala z łatwością korzystać z tej dość obszernej pozycji, podobnie jak słowniczek najważniejszych terminów muzycznych użytych w książce (zatem osoby bez szerszej wiedzy muzykologicznej nie mają się czego obawiać). Zresztą cała książka, mimo ogromu przekazywanej na jej kartach wiedzy, jest niezwykle przystępnie napisana. Autorka pisze jasno, okrasza fakty i przytaczane teorie cytatami i niekiedy anegdotami, zatrzymując uwagę czytelnika na dłużej. A przy tym należy chylić czoła przed rozeznaniem Anety Markuszewskiej w temacie, który w tym przypadku wykracza daleko poza ramy muzykologii. Ogromna liczba przypisów dowodzi oparcia pozycji na informacjach z różnorakich źródeł, w większości obcojęzycznych, w tym najnowszych.
.
Spis treści
.
Wstęp
I Festa
1.1 Festa jako komentarz polityczny
1.2 Festa jako przejaw potęgi chrześcijaństwa i bkrorycznej w tym względzie roli Rzymu
1.3 Festa jako wyraz prestiżu społecznego
1.4 Festa jako namiętność mecenasa
1.5 Karnawał
II Postać Marii Kazimier
2.1 Maria Kazimiera jako królowa Polski
2.2 Prėcieuse nad Wisłą
2.3 Podróż do Rzymu
2.4 Maria Kazimiera w Rzymie
III Rzym na przełomie XVII/XVIII wieku
3.1 Sytuacja polityczna
3.2 Sytuacja społeczna
3.3 Kultura intelektualna
3.4. Accademia dell’Arcadia
3.5 Accademia dell'Arcadia
3.5.1 Reformy — literacka i teatralne
3.5.2 Muzyka w rozważaniach akademików
3.5.3 Reformy libretta operowego
3.5.4 Serenata, cantata i oratorium
IV Finansowe możliwości Marii Kazimiery w Rzymie
V. Przestrzeń muzyczna wykorzystywana przez Marię Kazimierę w Rzymie
5.1 Teatr
5.2 Plener
5.3 Kościoły
VI Publiczność fest organizowanych przez Mari Kazimiery w Rzymie
VII Artyści zatrudniani przez Marię Kazimierę w Rzymie
7.1 Poeci
7.1.1 Carlo Sigismondo Capece
7.1.2 Giacomo Buonaccorsi
7.1.3 Giovanni Domenico Pioli
7.1.4 Monsieur di Prugien
7.2 Scenograf Filippo Juvarra
7.3 Kompozytorzy
7.3.1 Alessandro Scarlatti
7.3.2 Domenico Scarlatti
7.3.3 Silvius Leopold Weiss
7.3.4 Quirino Colombani
7.3.5 Anastasio Lingua
7.3.6 Pietro Franchi
7.3.7 Paolo Lorenzani i Arcangelo Corelli
7.3.8 Inni muzycy
7.4 Śpiewacy
7.4.1 Anna Maria Giusti, inaczej La Romanina
7.4.2 Paola Alari
7.4.3 Caterina Lelli, inaczej Nina
7.4.4 Maria Domenica Pini, inaczej
7.4.5 Giovanna Albertini, inaczej la Reggiana
7.4.6 Diamante Maria Scarabelli
7.4.7 Agata Landi
7.4.8 Lucinda Diana Grifoni
7.4.9 Victoria, inaczej Tola di Bocca di Leone
7.4.10 Faustina
7.4.11 Livia Dorotea Nanini-Costantini
7.4.12 Giuseppe della Regina, czyli Giuseppe Luparini-Beccari (?)
7.4.13 Pippo della Grafice
7.5 Sonety ku czci śpiewaków Marii Kazimiery
VIII Gatunki muzyczne uprawiane na dworze Marii Kazimiery
8.1 Libretta oper wystawionych w teatrze Marii Kazimiery
8.1.1 Il figlio delie selve (17 stycznia 1709)
8.1.2 La Silvia (26 stycznia 1710)
8.1.3 Tolomeo et Alessondro ovvero la corona disprezzata (19 stycznia 1711)
8.1.4 L’Orlando overo La Gelosa Pazzia (1711 )
8.1.5 Tetide in Sciro (10 stycznia 1712)
8.1.6 Ifigenia in Aulide (11 stycznia 1713) i Ifigenia in Tauri (15 lutego 1713)
8.1.7 Amor d'un Ombra, e Gelosia d’un Aura (20 stycznia 1714)
8.2 Drammi per musika C.S, Capecego
8.2.1 Dominacja trybu pastoralnego
8.2.2 Inspiracje literackie w librettach Capecego
8.2.3 Postaci
8.2.4 Struktura librett
8.2.5 Laison des scėnes
8.3 Muzyka oper wykonanych w teatrze Marii Kazimiery
8.3.1.1 Informacje źródłowe
8.3.1.2 Struktura libretta i stosunek kompozytora do tekstu
8.3.1.3 Muzyczna charakterystyka postaci
8.3.1.4 Uwertura
8.3.1.5 Arie
8.3.1.5a Budowa
8.3.1.5b Instrumentacja
8.3.1.5c Wirtuozeria wokalna
8.3.1.5d Afekt
8.3.1.6 Ansamble
8.3.1.7 Recytatywy
8.4 Serenata
8.4.1 Il Trbro fatidico (1704) & Introduttione al balio dell'Aurora
8.4.2 Applausi dcl Sole e della Senna (1704)
8.4.3 L’Amicizia d'Hercole, e Theseo, i introduzione al balio della Gloria ( 1707)
8.4.4 La vittoria della Fede (1708) i Applauso Devoto al Nome di Maria Santissima (1712)
8.4.5 La gloria innamorata (1709)
8.4.6 Clori, e Fileno (1712)
8.5 Ballo
8.6. Muzyka religijna
8.7 Oratorium
8.7.1 La conversjone di Clodoveo, re di Francia (1709)
8.8 Muzyka instrumentalna
.
Zakończenie
.
Bibliografia
Wykaz skrótów wykorzystanych źródeł
Indeks osobowy
Przykłady nutowe
52 zł