-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Edukacja w obliczu przemian społecznych
Iryna Surina, Ewa Murawska, Danuta Apanel, Grażyna Durka
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2013
ISBN: 978-83-7780-217-5
liczba stron: 266
oprawa twarda
.
Spis treści
.
Wstęp
Rozdział 1
Iryna Surina
Szkolnictwo wyższe w kontekście procesu bolońskiego
Wprowadzenie
1.1. Proces boloński — tworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego
1.2. Szkolnictwo wyższe w przestrzeni edukacyjnej
1.2.1. Definicja przestrzeni edukacyjnej
1.2.2. Poziomy przestrzeni edukacyjnej
1.2.3. Struktura przestrzeni edukacyjnej
1.2.4. Oddziaływanie w przestrzeni edukacyjnej
1.2.5. Właściwości przestrzeni edukacyjnej
1.3. Stan polskiego szkolnictwa wyższego
1.4. Proces kształcenia w szkole wyższej
1.5. Jakość kształcenia
1.6. System kształcenia wyższego a rynek pracy
1.7. Założenia reformy szkolnictwa wyższego w kontekście procesu bolońskiego
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 2
Ewa Murawska
Nauczycielska (nie)codzienność. Mikrospojrzenie w makrosprawach
Wprowadzenie
2.1. Rola zawodowa nauczyciela w warunkach zmiany społecznej
2.1.1. Role społeczne w perspektywie teoretycznej
2.1.2. Rola zawodowa współczesnego nauczyciela
2.1.3. Rozwój zawodowy nauczyciela
2.1.4. Dobry nauczyciel to nauczyciel kompetentny
2.1.5. Awans zawodowy nauczyciela
2.1.6. Sukces zawodowy i zawodowa satysfakcja nauczyciela
2.2. Wielość nauczycielskich światów w wielości ich codziennych doświadczeń
2.2.1. Życie codzienne— temat współczesnej pedeutologii?
2.2.2. Między świątecznością a codziennością - kontekst pedeutologiczny
2.2.3. (Nie)codzienne ekspresje nauczycieli
2.2.4. Na zakończenie — próba (re)konstrukcji obrazu nauczycielskiej codzienności Bibliografia
Rozdział 3
Danuta Apanel
Człowiek niepełnosprawny w edukacyjnej przestrzeni współczesnej szkoły
Wprowadzenie
3.1. Sytuacja człowieka niepełnosprawnego w społeczeństwie polskim
3.2. Podstawowe zagadnienia strategii integracji społecznej osób niepełnosprawnych
3.3. Edukacja dla osób niepełnosprawnych - system szkolnictwa
3.4. Przedszkola integracyjne jako instytucje przygotowujące do „bycia z innymi"
3.4.1. Dotychczasowa praktyka przedszkoli integracyjnych
3.4.2. Wczesne wspomaganie jako nowe zadanie dla przedszkoli integracyjnych
3.4.3. Od przedszkoli integracyjnych do włączających
3.5. Kształcenie niepełnosprawnych dzieci i młodzieży w integracyjnych i specjalnych formach kształcenia
3.5.1. Stan placówek integracyjnych w Polsce
3.5.2. Warunki dydaktyczne w placówkach kształcenia integracyjnego
3.5.3. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
3.5.4. Od integracji do nauczania włąaającego
3.5.5. Finansowanie edukacji dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej
3.6. Formy pomocy i wsparcia społecznego studentów niepełnosprawnych w Polsce
3.6.1. Formy pomocy/wsparcia dla studentów niepełnosprawnych - zasady ogólne
3.6.2. Formy pomocy/wsparcia dla studentów niepełnosprawnych — zasady szczegółowe
3.6.3. Wsparcie w procesie dydaktycznym niewynikające z regulaminu studiów...
Zakończenie
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4
Grażyna Durka
Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w przestrzeni społecznej
4.1. Profilaktyka, pojęcia, cele i poziomy profilaktyki
4.2. Charakterystyka wybranych programów profilaktycznych
4.3. Skuteczność programów profilaktycznych w szkołach
4.4. System zapobiegania przestępczości
4.5. Pedagogika resocjalizacyjna a profilaktyka
4.6. Struktura systemu profilaktyki społecznej
4.6.1. System resortu opieki społecznej
4.6.2. System resortu edukacji i wychowania
4.6.3. System resortu zdrowia
4.6.4. System resortu sprawiedliwości
4.6.5. System resortu spraw wewnętrznych i administracji
4.6.6. System Kościoła katolickiego, innych kościołów i organizacji pozarządowych
Zakończenie
.
Bibliografia