-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Edukacja religijna młodzieży w warunkach pluralizmu religijnego w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej (Grupa Wyszechradzka: Polska, Czechy, Słowacja, Węgry) - studium porównawcze
Aniela Różańska
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2015
ISBN: 978-83-8019-281-2
liczba stron: 521
oprawa miękka
.
Spis treści
.
PRZEDMOWA (Tadeusz Lewowicki)
WSTĘP
1. SPOŁECZEŃSTWO A RELIGIA
1.1. Religia jako zjawisko kulturowe i społeczne
1.2. Współczesne przemiany religii i religijności
1.2.1. Proces sekularyzacji (koncepcja sekularyzacji Petera L. Bergera)
1.2.2. Proces prywatyzacji religii (koncepcja prywatyzacji Thomasa Luckmanna)
1.2.3. Żywotność religii — koncepcja deprywatyzacji religii Josć Casanovy
1.2.4. Procesy relatywizacji i fundamentalizacji religii (koncepcja Petera L. Bergera)
1.2.5. Ujęcie religii w warunkach globalizacji (koncepcja Roberta Robertsona)
1.3. Przemiany społeczno-kulturowe i religijne a młodzież
1.4. Młodzież a religia w poszukiwaniu transcendencji
1.5. Konkluzje
2. PLURALIZM RELIGIJNY
2.1. Zróżnicowanie religii i pluralizm religijny
2.2. Społeczny kontekst zróżnicowania religijnego w Europie (religia jako efekt przypisania lub efekt osiągnięcia, rozwój indywidualizmu, sekularyzacja)
2.3. Postrzeganie pluralizmu religijnego
2.3.1. Pluralizm religijny jako rzeczywistość de facto (wynikający z wielości kultur i religii)
2.3.2. Tradycyjny i nowoczesny pluralizm religijny (koncepcja Geira Skeie)
2.3.3. Pluralizm religijny jako wartość — normatywne znaczenie pluralizmu religijnego jako pokojowego współistnienia różnych religii
2.3.4. Inkluzywny pluralizm religijny (koncepcja zasadniczego
2.4. Pluralizm
2.5. Konkluzje
3. SZKOLNA EDUKACJA RELIGIJNA W OBLICZU WSPÓŁCZESNYCH PRZEMIAN SPOŁECZNO-RELIGIJNYCH
3.1. Sytuacja pluralizmu religijnego jako kontekst zmian w zakresie edukacji religijnej
3.2. Edukacja religijna — istota, zakres pojęcia
3.3. Religia społeczności większościowej a edukacja religijna
3.4. Publiczna akceptacja religii a zmiany modelu edukacji religijnej w kontekście koncepcji Jamesa Beckforda
3.5. Czynniki warunkujące organizacyjne modele szkolnej edukacji religijnej w krajach Unii Europejskiej
3.6. Zadania i wyzwania edukacji religijnej w społeczeństwie pluralistycznym w kontekście kreowania otwartej tożsamości religijnej
3.6.1. Kształtowanie własnej tożsamości religijnej
3.6.2. Wychowanie ku wartościom religijnym
3.6.3. Wiedza o religiach i wyznaniach
3.6.4. Wrażliwość i poszanowanie odmienności religijnej
3.6.5. Postawy wobec odmienności religijnej
3.6.6. Umiejętność prowadzenia dialogu religijnego
3.6.7. Promowanie wartości uniwersalnych
3.6.8. Umiejętność dokonywania wyborów i podejmowania decyzji
3.6.9. Otwarta tożsamość religijna
3.7. Konkluzje
4. EDUKACJA RELIGIJNA - RÓŻNE UJĘCIA PEDAGOGICZNE W KONTEKŚCIE WYZWAŃ KULTUROWYCH
4.1. Czynniki warunkujące potrzebę nowego ujęcia edukacji religijnej
4.2. Koncepcja fenomenologiczna edukacji religijnej
4.3. Koncepcja interpretatywna edukacji religijnej (koncepcja Roberta Jacksona na podstawie interpretatywnej teorii kultury Clifforda Geertza)
4.4. Koncepcja dialogiczna edukacji religijnej (dialogiczne podejście do edukacji religijnej według Julii Ipgrove i Wolframa Weissa)
4.5. Koncepcja kontekstualna edukacji religijnej — kontekstualność, globalizacja, lokalna kultura (koncepcja Heid Leganger-Krogstad na podstawie konstruktywistycznej teorii religii Jamesa Beckforda)
4.6. Konkluzje
5. ZAGADNIENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH
5.1. Ogólna charakterystyka problematyki badań
5.2. Konstrukcja teoretyczna i ogólne założenia metodologiczne badań
5.3. Cele, przedmiot i zakres badań
5.4. Problemy badawcze i hipotezy
5.5. Procedura badawcza
5.6. Teren badań, dobór i opis grupy badanej, organizacja i przebieg badań
5.7. Charakterystyka badanych środowisk państw Grupy Wyszehradzkiej
5.7.1. Grupa Wyszehradzka: powstanie, rozwój, znaczenie
5.7.2. Różnorodność religijna i miejsce religii w społeczeństwach środkowoeuropejskich
5.8. Charakterystyka badanych regionów — środowisk zróżnicowanych religijnie
5.8.1. Śląsk Cieszyński
5.8.2. Zaolzie — Ziemia Cieszyńska w Czechach
5.8.3. Ziemia Preszowska
5.8.4. Ziemia Debreczyńska
6. EDUKACJA RELIGIJNA W POLSCE
6.1. Uwarunkowania historyczne, społeczno-polityczne i kulturowe edukacji religijnej w polskiej szkole
6.1.1. Religijność Polaków — przyczyny jej stałości
6.1.2. Historyczny i społeczno-kulturowy kontekst religijności społeczeństwa polskiego
6.1.3. Współczesna religijność Polaków
6.2. Kontekst historyczno-prawny nauczania religii w polskich szkołach
6.2.1. Nauka religii w szkołach w okresie II Rzeczypospolitej
6.2.2. Nauczanie religii w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej
6.2.3. Przemiany społeczno-polityczne i powrót edukacji religijnej do szkół
6.3. Miejsce edukacji religijnej w polityce oświatowej państwa
6.3.1. Status prawny i organizacyjny szkolnej edukacji religijnej
6.4. Kluczowe założenia programowe szkolnej edukacji religijnej
7. EDUKACJA RELIGIJNA W REPUBLICE CZESKIEJ
7.1. Uwarunkowania historyczne, kulturowe i społeczno-polityczne edukacji religijnej w Republice Czeskiej
7.1.1. Przemiany religijności społeczeństwa czeskiego jako kontekst postawy wobec edukacji religijnej
7.1.2. Sytuacja Kościołów i wierzących w Czechosłowacji w latach 50.—80. XX wieku
7.1.3. Nauka religii (vyučovăni năboženstvi) w szkołach czeskich w szkolnictwie Czechosłowacji w okresie ustroju socjalistycznego
7.1.4. Czynniki społeczno-polityczne warunkujące religijność czeskiego społeczeństwa w latach wolności religijnej
7.2. Aktualny status prawny i organizacyjny szkolnej edukacji religijnej w Czechach
7.3. Świecki charakter szkoły czeskiej a edukacja religijna
7.3. l. Edukacja religijna realizowana w szkołach publicznych — założenia programowe, podręczniki, treści nauczania
7.3.2. Treści edukacji religijnej realizowane w parafiach