-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Edukacja postrzegana z perspektywy uczniów, rodziców i nauczycieli ze szkół z polskim językiem nauczania w wybranych krajach europejskich
red. Anna Gajdzica, Gabriela Piechaczek-Ogierman, Alicja Hruzd-Matuszczyk
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2017
ISBN: 978-83-8019-660-5
liczba stron: 220
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Tadeusz Lewowicki
Przedmowa
Ewa Ogrodzka-Mazur
Wprowadzenie
GABRIELA PIECHACZEK-OGIERMAN
KOMPETENCJE SPOŁECZNE UCZNIÓW W ŚRODOWISKU WIELOKULTUROWYM
Wstęp. Uczeń w społeczeństwie wielokulturowym
1.1. Kompetencje i umiejętności społeczne
1.2. Uwarunkowania rozwoju psychospołecznego dziecka
1.3. Poznawanie siebie samego — zarys teorii samowiedzy
1.4. Wiedza o samym sobie w kształtowaniu tożsamości osobowej — wybrane aspekty teoretyczne
1.5. Asertywność jako umiejętność porozumiewania się z Innymi i radzenia sobie w nowych sytuacjach
1.5.1. Asertywność w kontekście teorii społecznego uczenia się
1.6. Asertywność uczniów w środowisku zróżnicowanym kulturowo — wyniki badań własnych
1.6.1. Asertywność a zachowania agresywne i submisyjne Konkluzje
ANNA GAJDZICA
ZAWODOWE I POZAZAWODOWE FUNKCJONOWANIE NAUCZYCIELI ZE SZKÓL Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wstęp. Nauczyciel — mistrz balansowania na granicy dwóch światów
2.1. Sfery życia człowieka jako podstawa opisu funkcjonowania badanych nauczycieli pracujących w szkołach z polskim językiem nauczania. Wprowadzenie w zagadnienia teoretyczne i metodologiczne
2.2. Sfera osobista jako wyznacznik jakości życia
2.2.1. Opinia o sobie samych i swojej sytuacji wśród innych ludzi
2.2.2. Ocena sytuacji ekonomicznej przez badanych
2.3. Sfera zawodowa — antynomie bycia nauczycielem
2.3.1. Relacje w szkole — wybrane uwarunkowania jakości życia zawodowego
2.3.2. Niecodzienna codzienność nauczycieli w Szkolnych Punktach Konsultacyjnych
2.3.3. Szkoła jako przestrzeń zainteresowań politycznych
2.4. Sfera społeczna — nauczyciel i szkoła w przestrzeni innego kraju
2.4. l. Możliwości i ograniczenia — środowisko lokalne w opinii badanych nauczycieli
2.4.2. Odbicie w lustrze, czyli opisywanie własnej sytuacji w percepcji innych
Konkluzje
ALICJA HRUZD-MATUSZCZYK
RODZINA W ŚRODOWISKU ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO — DOŚWIADCZENIA RODZICÓW UCZNIÓW ZE SZKÓL Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wstęp
3.1. Życie wędrowca — rodzina na obczyźnie. O migracjach dawniej i współcześnie — uwarunkowania i ich konsekwencje
3.1.1. Mobilność Polaków na przykładzie migracji wewnętrznej
3.1.2. Kierunki migracji — preferencje migracyjne Polaków
3.1.3. Konsekwencje migracji dla funkcjonowania rodzin
3.2. Przemiany życia rodzinnego od modelu tradycyjnego do współczesnego
3.2.1. Jakość życia w rodzinie
3.3. Szkoła z polskim językiem nauczania wyzwaniem dla edukacji — przesłanki i bariery funkcjonowania
3.4. Rodzina w środowisku zróżnicowanym kulturowo — wybrane zagadnienia na przykładzie badań rodziców uczniów ze szkół z polskim językiem nauczania
3.4.1. Życie kulturalne i towarzyskie rodzin
3.4.2. Działalność szkół z polskim językiem nauczania i ich miejsce w funkcjonowaniu rodzin
3.4.3. Problemy szkolnictwa i edukacji w opiniach rodziców Konkluzje
.
Bibliografia
Summary
Wykaz publikacji w serii „Edukacja Międzykulturowa”
Nota o autorach