-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności
red. Anna Janus-Sitarz
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2010
ISBN: 978-83-242-1210-1
liczba stron: 332
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
SPIS TREŚCI
.
WSTĘP
Troski i nadzieje edukacji [Anna Janus-Sitarz]
SZANSE I ZAGROŻENIA WSPÓŁCZESNEJ DYDAKTYKI LITERATURY
Czy nowa Podstawa programowa zmieni nauczanie języka polskiego? [Stanisław Bortnowski]
[Zastrzeżenia wstępne: ograniczony wpływ dokumentu na praktykę szkolną!; Pola interpretacji; Jakie wnioski ze spisu lektur?]
Przygotowani do wolności? (O odpowiedzialnych wyborach lektur i sposobów ich interpretacji) [Anna Janus-Sitarz]
[Bezradni wobec kanonu (nieczytanych) lektur; Trudne pytania o kryteria wyboru lektury; Przesłanki wyboru sposobu czytania (1. Pod presją testów; 2. Podpowiedzi zwrotu kulturowego); „Kto cię polskiego uczył?!”]
Polonistyka nowoczesna – nowe wyzwania i tradycja [Anna Pilch] [Świadomość nowoczesności; Określenie nowej estetyki – kierunek przewartościowań w przeobrażeniach estetyki; O nowych możliwościach czytania tekstu we wspólnej przestrzeni werbalno-wizualnej; Julia Hartwig i Henri Matisse; Obrona tradycji polonistycznej w kontekście nowych możliwości. Kanon]
STARE LEKTURY W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI
Uratowanie przez uwspółcześnianie, czyli multimedialny blask lektur[Maciej Pabisek]
[Jaka dojrzałość?; Mit kanonu; Mit nowoczesności; Nudne lektury, nudne lekcje;Bodźce; Kogo uczymy?; Podsumowanie]
Oswajanie obcości i dostrzeganie różnicy. O arcydziełach na lekcjach polskiego - na przykładzie Wesela [Marta Rusek]
[„Wyście sobie, a my sobie”; „Skądś te słowa znam”; „Co wy o nas wiecie, – nic”; „Jakaś historia wesoła, a ogromnie przez to smutna”; „Tak to czuję, tak to słyszę”]
Poetyckie zapisy doświadczenia starości wobec wyzwań świata ponowoczesnego i polonistycznej edukacji [Joanna Hobot]
[Obraz starości w podręcznikach szkolnych i kanonie lekturowym; Doświadczenie starości; Jestem materią mej książki; Stary Tołstoj starych poetów; Tołstoj miał wszystko; Niepóźny – wnuk; „Stary lubieżny dziadu pora tobie do grobu”; Dionizje i warkocz jesieni...; Szczęśliwa jak hipopotam; Jednym zdaniem]
NIEDOSTATKI KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO W SZKOLE
Refleksje nad kształceniem językowym w szkole przed wejściem w życie nowej Podstawy programowej [Jadwiga Kowalikowa]
[Nadzieje i sceptycyzm – spory wokół nowej Podstawy; Bilans osiągnięć i niepowodzeń kształcenia językowego; Doskonalenie użyć języka a wiedza o języku; Założenia a praktyka, czyli niedostatki kształcenia językowego w szkole; Swoistość edukacyjnych interakcji a uczenie etykiety językowej; Retoryka w szkolnej edukacji; Kształcenie sprawności rozumienia tekstu]
Kultura języka w liceum wobec zagrożeń (i możliwości) współczesności [Wojciech Strokowski]
[Jak ratować kulturę języka?; Stan kształcenia językowego i kultury języka w liceum; W poszukiwaniu rozwiązań; Jak zmotywować nauczycieli?; Wzorce
kultury języka, czyli na równi pochyłej; Zamiast zakończenia, czyli kultura języka na co dzień]
Uczeń – kompetentny twórca tekstu [Ewa Nowak]
[Dydaktyczne implikacje lingwistycznych teorii tekstu; Zagadnienia tekstu uczniowskiego w Podstawie programowej; Uczniowska kompetencja tekstotwórcza, jej składniki i wyróżniki]
Kształcenie językowe. Od wiedzy do kompetencji [Ewa Horwath]
[Kształcenie językowe w Podstawie programowej; Postulaty językoznawców spełnione; Kształcenie językowe w praktyce szkolnej; Przygotowanie metodyczne studentów; Propozycje ćwiczeń; Fonetyka; Fleksja; Słowotwórstwo; Składnia; Ważna jest przede wszystkim kompetencja językowa]
NAUCZYCIEL PRZEWODNIKIEM W CHAOSIE OFERT KULTURY MEDIALNEJ
W poszukiwaniu „czegoś więcej”. O szkolnych próbach kształtowania wrażliwości na dobre filmy [Witold Bobiński]
[Jak istnieje film?; Czy oceniania trzeba się uczyć?; Dobry, bo oczekiwany; Kicz nasz powszedni; „Coś więcej”, czyli jak daleko od rozrywki do sztuki?]
Internet i multimedia w pracy nauczyciela polonisty [Wojciech Strokowski]
[Zamiast wstępu, czyli o konieczności aktualizacji; Różnice technologiczne, mentalne, pokoleniowe; Informatyzacja szkół a informatyzacja młodzieży; W stronę lekcji interaktywnych; Zasoby sieciowe a polonista; Zagrożenia w pracy z Internetem – a może nowe perspektywy?]
ZMIANY W POTRZEBACH I MOŻLIWOŚCIACH WSPÓŁCZESNYCH UCZNIÓW
Reading Recovery, czyli zagraniczne programy czytelniczej edukacji wczesnoszkolnej a potrzeby polskiej szkoły [Anna Janus-Sitarz]
[Kapitał kulturowy ucznia a edukacja szkolna; Oczekiwania wobec szkoły; Zagraniczne programy czytelniczej edukacji wczesnoszkolnej (1. Reading Recovery – program Marie Clay; 2. Amerykańskie programy edukacji czytelniczej; 3. Angielskie programy interwencyjne; 4. Doświadczenia i sukcesy edukacji fińskiej); Czy istnieje szansa na polskie Reading Recovery?]
Pedagogika Marii Montessori – propozycja dla współczesnej edukacji szkolnej [Agnieszka Guzik]
[Różnorodność, sprzeczność i niepewność jako wyznaczniki obecnej rzeczywistości społeczno-kulturowej; Uczeń – w ujęciu pedagogiki Marii Montessori; Nauczyciel – w szkole Montessori; Przestrzeń edukacyjna – czyli rola otoczenia w systemie Montessori; Założenia pedagogiczne Montessori w praktyce; Wykorzystanie założeń pedagogicznych Marii Montessori na wyższych szczeblach edukacji (starsze klasy szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum); Podsumowanie]
Rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych w działaniach profilaktycznych [Patrycja Huget]
[W drodze do dojrzałości emocjonalno-społecznej; Popularność i odrzucenie w grupie rówieśniczej; Kształtowanie kompetencji społecznych i emocjonalnych w profilaktyce]