-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
pedagogika, resocjalizacja
Dylematy, inicjatywy, przebudzenia. Nad przesłankami odrodzenia edukacji w Polsce
Zbigniew Kwieciński
Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Wrocław 2011
ISBN: 978-83-62302-32-1
liczba stron: 175
oprawa miękka
.
Spis treści
.
[PRZEDSŁOWIE WYDAWCY DO WYDANIA PIERWSZEGO W 1985 ROKU]
PRZEDMOWA DO PIERWSZEGO WYDANIA OFICJALNEGO
OŚWIATA PAŃSTWOWA A SPOŁECZNY RUCH EDUKACYJNY
Wprowadzenie
Część I
POMIĘDZY SZANSĄ A OGRANICZENIEM
Strategie reformy demokratyzującej i humanizującej oświatę
Wielki wstrząs społeczny w Polsce a perspektywy edukacji
Dylematy uspołecznienia oświaty państwowej
Część II
POSIERPNIOWE INICJATYWY EDUKACYJNE
(materiały — ilustracje)
O humanistyczną perspektywę
Nauczyciele. Od postulatów do ustawy
Uczniowie. Nowy podmiot szkolny?
Poza doświadczenie — ku przyszłości (nad raportem oświatowym „DiP”)
Część III
WOKÓŁ IDEI I SZANS EDUKACJI HUMANISTYCZNEJ
(z próbą dystansu wobec dwóch szoków)
Uwaga wstępna
Punkt wyjścia do dyskusji
Istota, zakres i fazy kryzysu. Wybuch Sierpniowy jako radykalne umocnienie się o sprawne państwo. Bunt mas czy zachowania konformistyczne?
O jakiego człowieka chodzi w nowym wychowaniu? Główna perspektywa zmiany
Hipoteza zbieżności (izomorfizmu) rozwoju społecznego i osobniczego a edukacja
Rozwój i wychowanie w MIĘDZYŚWIECIE
Uwaga końcowa
A jednak szansa
Część IV
NAD PARADOKSEM WIEJSKIEJ OŚWIATY
Hipoteza ukrytego zapotrzebowania
Założenie wyjściowe. Teza
O pułapce pewnego programu badawczego
Konflikt potrzeb i możliwości
Źródła i skutki zagrożeń oświaty na wsi
Odwracalność idei i zasady egalitaryzmu
Dwoista i obosieczna funkcja szkoły
Nadzieje. Czynniki łagodzące trudności rozwiązania dylematu szkoły wiejskiej
Co robić?
Część V
ZAMIAST ZAKOŃCZENIA
W poszukiwaniu kluczy do pedagogiki i edukacji humanistycznej