-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
sztuka, kultura i etnologia
Do granic negocjacji. Historia Zespołu Filmowego "X" Andrzeja Wajdy (1972-1983)
(Seria: Horyzonty Kina tom 13)
Anna Szczepańska
przekład Elżbieta Lubelska
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas"
Kraków 2017
ISBN: 978-83-242-3099-0
liczba stron: 240
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
Spis treści
.
Słowo wstępne – Tadeusz Lubelski
Podziękowania
WPROWADZENIE
.
CZĘŚĆ PIERWSZA: ŻELAZNA RĘKA W AKSAMITNEJ RĘKAWICZCE
1. Narodziny Zespołu „X”: pojawienie się „prawdziwego procudenta”
2. Gilotyna administracyjna?
2.1. Spory
2.2. Ingerencje
2.3. Wyciąć, wkleić
2.4. Dystrybucja
2.5. Zniszczenia
2.6. Głos reżyserów
Niepokorny Feliks Falk
Wajda zabiera głos
3. Powrót do „warsztatu”
3.1. Otwarcie archiwów po 1989 roku
3.2. Kierownictwo Zespołu: bufor dla filmowców
3.3. Linie bitwy
3.4. Od współpracy do zerwania
.
CZĘŚĆ DRUGA: OD CAMERY OBSCURY DO LABORATORIUM
1. „Kontrolowana wolność twórcza”
1.1. Obrzędy przejścia
1.2. Przynależność, przypadek po przypadku
1.3. W cieniu Wajdy
1.4. Udaremniona współpraca międzynarodowa
2. Pedagodzy, doradcy, kierownicy
2.1. Kierownik literacki Bolesław Michałek: sztuka majeutyki
2.2. Szefowa produkcji Barbara Pec-Ślesicka: sztuka przystosowywania się
2.3. Kierownik artystyczny Andrzej Wajda: warsztat Mistrza
2.4. Ścieżka autonomii
3. Od kolektywu do sieci
3.1. Sceny z życia zbiorowego
3.2. Kino Moralnego Niepokoju: linia demarkacyjna
3.3. Spięcia: kwestia pokoleniowa?
3.4. „Właściwie do nich nie należałem”
3.5. Przerwana współpraca
4. Współpraca na planie
4.1. Praca grupowa z inicjatywy kierownictwa
4.2. Wspólne projekty: „Sytuacje rodzinne”
4.3. Powstająca sieć zawodowa
5. Tkać płótno
5.1. Rotacja personelu
5.2. Polityka otwarcia
5.3. Rezydenci i przelotni goście
.
CZĘŚĆ TRZECIA. REALIZM ANTYSOCJALISTYCZNY
1. Filmy czasów współczesnych
1.1. Przeszłość czy przyszłość?
1.2. „Film współczesny”
1.3. Sukces społeczny, niepokój moralny
1.4. Polityka urbanistyczna: zwykła dekoracja czy metafora?
1.5. Karierowicze narzucają nowy rytm
1.6. Konstrukcja obrazów medialnych
1.7. Spojrzenie na samego siebie: Zdjęcia próbne
2. Filmy antysocjalistyczne?
2.1. Historia polityczna PRL w filmie
2.2. Obrazy archiwalne w Człowieku z marmuru i Matce Królów
2.3. Masy na ekranie
2.4. Jak żyć: socjalistyczne wakacje
3. Nieposłuszeństwo
3.1. Człowiek z żelaza: głos buntu i głos ugody
3.2. Przesłuchanie: krzyk ofiar
.
WNIOSKI