-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
filologie, językoznawstwo
UWAGA: KSIĄŻKA NOWA, ALE MA LAT TYLE ILE MA, WIĘC DA SIĘ NA OKŁADCE ZAUWAŻYĆ NIEWIELKIE ZARYSOWANIA I PRZETARCIA
Czynności tworzenia i rozumienia wypowiedzi
(Seria: Studia Pragmalingwistyczne 3)
red. Józef Porayski-Pomsta
Warszawa 2002
Dom Wydawniczy Elipsa
ISBN: 83-7151-400-X
liczba stron: 4016
oprawa miękka
Spis treści
.
Wstęp
- Józef Porayski-Pomsta
Świadomość językowa i kompetencja komunikacyjna
Kazimierz Ożóg
- Polszczyzna młodzieży - kod ograniczony i kod rozwinięty pochodną postawy mieć i postawy być
Joanna Ślósarska
- Językowy obraz świata w poezji dzieci i młodzieży
Elżbieta Sękowska
- Kompetencja studentów polonistyki w zakresie gatunków publicystycznych
Kinga Gehen
- Świadomość językowa uczniów szkół polskich na Wileńszczyźnie (na podstawie badań ankietowych)
Alina Maciejewska
- Formowanie znaczeń w wypowiedziach dzieci przedszkolnych
Igor Borkowski
- Świadomość gatunkowa jako składowa kompetencji językowej uczniów klasy VIII i szkół ponadpodstawowych (na przykładzie gatunków o funkcji perswazyjnej)
Iwona Kowal
- Spójność referencjalna w opowiadaniach 9-15-latków
Franciszek Nowak
- Niekompetencje językowe w tekstach pisanych uczniów klas VIII szkoły podstawowej
Rozumieć tekst
Mira Montana Czarnawslca
- Kilka uwag o pojęciu rozumienia
Aniela Książek-Szczepanikowa
- Tekst a sytuacja odbiorcza (Młodzieżowe odczytania liryku Joanny Kulmowej - wiersze)
Daniel Bartosiewicz
- Rozumieć sens czy badać strukturę? - o niejednorodności testów na rozumienie tekstu
Małgorzata Karwatowska
- Badania nazw wartości w języku dzieci i młodzieży
Józef Porayski-Pomsta, Ewa Wolańska
- Umiejętność streszczania a rozumienie tekstu oryginału (na podstawie egzaminów wstępnych w Uniwersytecie Warszawskim)
Leszek Tymiakin
- Rozumienie przez piętnastolatków znaczeń wyrazów (na przykładzie słowa „światło" i wyrazów pochodnych)
Tworzyć tekst
Barbara Boniecka
- Poziomowanie gatunkowe w wypowiedziach dzieci
Jerzy Podracki, Małgorzata Małachowska
- Uczniowski tekst mówiony w sytuacji oficjalnej
Jolanta Nocoń
- Metatekst w tekście uczniowskim (na przykładzie rozprawki)
Joanna Jagodzińska
- Dyskurs internetowy
Renata Makarewicz
- Zaburzenia spójności tekstu u ucznia dyslektycznego
Renata Przybylska
- Techniki parafrazowania w procesie tworzenia spójnego tekstu
Roman Starz
- Sposoby rozpoczynania tekstów swobodnych przez uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej
Barbara Tarczyńska
- Konkluzje językowe w wypracowaniach uczestników olimpiady polonistycznej
Maciej Wróblewski
- Pisanie w szkole: sztuka czy rzemiosło?
Dyskurs edukacyjny
Aldona Skudrzykowa, Jacek Warchalan
- Dyskurs edukacyjny a kompetencja interakcyjna
Małgorzata Kita
- Wizje rozmowy w świecie fikcji literackiej, czyli czego młody czytelnik utworu literackiego dowiaduje się o rozmowie?
Krystyna Wojtczuk
- Gra oficjalności i nieoficjalności językowej jako zasada organizacji dyskursu edukacyjnego
Małgorzata Święcicka
- Kreatywne budowanie wypowiedzi potocznej w utworach literackich dla młodzieży
Agnieszka Rypel
- O wybranej technice diagnozowania tekstotwórczych osiągnięć uczniów
Jadwiga Lizak
- Jak reklama pozyskuje dziecięcego odbiorcę
Praca nad tekstem w szkole
Jadwiga Kowalikowa
- Tekst widziany przez pryzmat standardów wymagań egzaminacyjnych
Urszula Zydek-Bednarczuk
- Modele i wzorce tekstu uczniowskiego
Waldemar Martyniuk
- Rozwijanie kompetencji językowej poprzez tworzenie tekstów
Beata Kędzia-Klebeko
- Proces tworzenia tekstu przez 10-12-latków z pozycji „szkoły francuskiej"
Lucyna Kasjanowicz
- Struktura opisu i jego funkcje w wypracowaniach uczniowskich
Jolanta Koczalska
- Dwujęzyczne i ikoniczne teksty w rozmowach o baśni na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej
Anna Tabisz
- O naprawie uczniowskiej poprawy wypracowań
Marcin Wlazło
- Sposoby ułatwiające dzieciom z lekkim upśledzeniem umysłowym odczytywanie sensów wypowiedzi literackich