-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
sztuka, kultura i etnologia
Cyfrowa grafosfera. Wprowadzenie do badań nad graficzną organizacją środowiska cyfrowego
Agnieszka Smaga
Warszawa 2019
Wydawnictwo Naukowe UKSW
ISBN: 978-83-8090-572-6
liczba stron: 323
oprawa twarda
.
Opis wydawcy
.
Cyfrowa grafosfera to rodzaj pogłębionego przewodnika po współczesnych praktykach wizualnych, obecnych w środowisku sieciowym. Autorka sytuuje swoje diagnozy naukowe w polu badań interdyscyplinarnych, łącząc różnorodne perspektywy humanistyczne: kulturoznawstwo, semiotykę, metodę ikoniczną, antropologię, studia nad kulturą wizualną, software studies i cały szereg subdyscyplin, które zajmują się maszynami i mediami cyfrowymi, percepcją, obrazami i interakcjami komunikacyjnymi. Badaczka precyzyjnie rozkłada na czynniki pierwsze mechanizmy medialne, protokoły i reguły rządzące powstawaniem obrazu, jego cyfrowym i interfejsowym przetwarzaniem, parametrami komunikacyjnymi i użytkowymi.
.
Spis treści
.
WSTĘP
1. WPROWADZENIE W CYFROWĄ GRAFOSFERĘ
1.1. ZAGADNIENIA TERMINOLOGICZNE I HISTORYCZNE
Etymologia słowa grafika .
Kontekst analogowy (matryca, odbitka, sprzęty, materiały)
Narzędzia graficzne a różnosemiotyczne grafoznaki i grafokody
1.2. ZAGADNIENIA METODOLOGICZNE
Stan badań zależności słowa i obrazu
Semiotyka a komparatystyka
Ikonika a badania porównawcze sztuk
W stronę metody graficznej
2. ANALIZA KOLEJNYCH POZIOMÓW GRAFICZNEJ ORGANIZACJI ŚRODOWISKA CYFROWEGO
2.1. WARSTWA SPRZĘTOWA
Urządzenia mechaniczne (cyfrowe)
Układy graficzne (karta graficzna, matryca graficzna wyświetlacza)
Konsekwencje obrazowe i kulturowe 109
2.2. POZIOM PROGRAMISTYCZNY SYSTEMOWY (NA PRZYKŁADZIE UML)
„Światoobrazy” w programowaniu graficznym
Modelowanie graficzne w programowaniu obiektowym
Metamodel a rzeczywistość, człowiek, system informatyczny
2.3. POZIOM PROGRAMISTYCZNY UŻYTKOWY (STRONY WWW)
Materia – relacja – medium
Kodowanie stron WWW (dokument HTML i CSS)
Wyświetlanie witryn (GUI przeglądarki internetowej Firefox)
2.4. PŁASZCZYZNA SEMIOTYCZNA WITRYNY INTERNETOWEJ
Analiza komparatystyczna grafoznaków i grafokodów 153
Wizualność, ikoniczność i „płaskość” grafometakodu
Grafometakod z poziomu interfejsowego
2.5. PŁASZCZYZNA SEMANTYCZNO-UŻYTKOWA STRONY WWW
Zawartość strony WWW – analiza „zoom in”
Interfejs strony WWW – analiza „zoom out”
Grafometakod a przedmiot odniesienia
Grafometakod a użytkowanie
2.6. WARSTWA PROJEKTOWO-UŻYTKOWA (POJEDYNCZA ZAWARTOŚĆ STRONY INTERNETOWEJ)
Fotografia – obiekt graficzny
Strategia mise-en-scène i mise-en-page
Fotografia – grafokod (zjawisko kulturowe)
3. KATEGORIE KOMPARATYSTYCZNE OPISUJĄCE I ANALIZUJĄCE CYFROWĄ GRAFOSFERĘ
3.1. CIĘŻAR
Definicja kategorii. Uwagi teoretyczne
Procedury generujące i projektujące optymalizację danych
Wizualne wykładniki ciężaru graficznego interfejsu użytkownika
3.2. SZYBKOŚĆ
Fizyczna szybkość a prędkość. Kontekst analogowy
Mechanizmy generujące i projektujące „zdarzenia” wizualno-użytkowe
Konsekwencje percepcyjne, poznawcze, kulturowe
3.3. PRZEZROCZYSTOŚĆ. PRZYKŁAD GUI SYSTEMU OPERACYJNEGO WINDOWS
Charakterystyka transparentności fizycznej
Przezroczystość w roli narzędzia operacyjnego i użytkowo-estetycznego
Transparentności w światach mieszanych
Grafosfera rozumiana jako środowisko życia
.
ZAKOŃCZENIE
.
BIBLIOGRAFIA
NOTA BIBLIOGRAFICZNA
INDEKS OSOBOWY