Co rządzi obrazem? Powtórzenie w sztukach audiowizualnych
- 24 Lip 08:53
- Nr ogłoszenia: 67657722
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka sztuka, kultura i etnologia
Co rządzi obrazem? Powtórzenie w sztukach audiowizualnych
Aleksandra Hirszfeld
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2015
ISBN: 978-83-242-2715-0
liczba stron: 292
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
Spis treści
.
CZĘŚĆ I
Powtórzenie jako autoreferencia
Wprowadzenie
Rozdział 1. Powtórzenie jako szablon na przykładzie Adaptacji Charliego Kaufmana
Przeobrazić nowoczesność
Rick fish
Rozszczepione „ja"
Scenariusz, jako szablon: Uroboros
Zapośredniczone dejá vu
Rozdział 2. Autoreferencja obrazu filmowego. W poszukiwaniu gatunku. Pięć nieczystych zagrań jako pięć powtórzeń przebranych albo laboratorium działań twórczych Larsa von Triera
Zabawa w nutacje
Genetyka filmowa
X, czyli człowiek doskonały
Powtórzenie Tego Samego
Różnica w strukturze
Making off
Rozdział 3. Cogito ergo video. Wprowadzenie do Histoire(s) du cinéma Jeana-Luca Godarda
Autoreferencja jako narzędzie historiozofii
Obraz-powtórzenie i „jakaś" idea
Montaż-działanie, pamięć jako wirtualne współistnienie oraz ontologia kłącza
Idea możliwości jako główny wątek Godardowskiej historiozofii
Kłącze
Montaż jako manifest artystycznyKontaminacja
CZĘŚĆ II
Powtórzenie jako duplikacja podmiotu. Sobowtórność a proces ujarzmiania
Wprowadzenie
Rozdział 1. Podwójne „r. (Re)dublowanie podmiotu
Serie sobowtórów
(Ro)zdwojone „J", czyli próba przezwyciężenia problemu lęku
Kara
Reduplikacja, czyli Joanna jako powtórzenie Jezusa
Visagéité i pragnienie Innego jako powód
„Obiekt małe a" a internel
Geneza obrazu pornograficznego
Lustro społecznych pragnień
Rozdział 2. Powtórzenie jako fuzja komentarzy. Kilka uwag o fenomenie kina indyjskiego
Powtórzenie jako efekt orientalizmu
Mit a mit, czyli kilka słów o transformacji z proppowskiego świata w świat barthes’owski
Mit indyjskości
Powtórzony mit Kopciuszka
Mit multi-kulti
Rozdział 3. Figura podwojenia jako immanencji obrazu mentalnego. „Jeśli spotkasz swoje odbicie zabij je. Albo to ono zabije ciebie"
Narracyjność niewczesna
Tropem diagnozy
Obraz myśli
MacGuffin
Hitchcock i Dubler
Kino mainstreamowe i faund footage
Zimna wojna
Kino i telewizja
CZĘŚĆ III
Powtórzenie jako strategia afirmacji/negacji obrazu. Między ikonoklazmem a ikonofilią
Wprowadzenie
Rozdział 1. Powtórzenie jako détournement
Debord i ruch sytuacjonistyczny
Adaptacja teoretyczna
Détournement
Społeczeństwo spektaklu
Pojęcie separacji
Kultura
Rozdział 2. Powtórzenie jako symulacja. Obraz jako symptom i obraz ironiczny
Cztery stadia obrazu
Pornograficzność obrazu
Implozja
Śmierć sztuki
Powtórzenie synkopowe
Ironiczna właściwość namnożenia
Meta-poziom
Roberta Szczerbowskiego obraz zwielokrotniony
Rozdział 3 Looping, czyli ekstaza powtórzenia
Encyclopaedia Cinematographica, czyli panoptikum ruchu
Granular Synthesis i Piéce Touchée: intensywność i zagęszczenie jako zasada loopingu
Chmura granularna jako intensywna temporalna rzeźba
Piéce Touchée
Stadium abstrakcji i transu, czyli Routemaster
.
Résume
Summary
Filmografia
Bibliografia
Indeks nazwisk
33 zł