Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twór
- 24 Lip 08:52
- Nr ogłoszenia: 67656756
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka sztuka, kultura i etnologia
Bunt przeciw władzy i formalizmowi. Próba interpretacji twórczości grupy Wprost
Marek Maksymczak
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Warszawa 2017
978-83-65630-43-8
liczba stron: 450
oprawa miękka
.
Opis wydawcy
.
Czy sztuka może nieść ze sobą polityczną siłę? Na ile była możliwa kontestacja komunizmu? Jaka rola przypadła figuracji w polskiej sztuce po socrealizmie? Książka, poświęcona twórczości krakowskiej grupy Wprost, sprzeciwia się obecnym tendencjom badawczym, które skupiają się na analizie wyłącznie awangardowych zjawisk w polskiej sztuce po 1945 roku. Członkowie grupy - Maciej Bieniasz, Zbylut Grzywacz, Barbara Skąpska, Leszek Sobocki i Jacek Waltoś - począwszy od lat 60. znacznie przyczynili się do rozwoju sztuki figuratywnej o krytycznym przesłaniu. Autor przybliża ich najcenniejsze dzieła, komentujące przełomowe momenty w historii PRL-u: Marzec ’68, Grudzień ’70, Czerwiec ’76 i Sierpień ’80. Tym samym publikacja zwraca uwagę na transgresywność założeń grupy Wprost wobec świata artystycznego i przede wszystkim politycznego. Omawia relacje zespołu z krytyką artystyczną i władzą komunistyczną, naświetla metody represji tajnych służb oraz skalę ich oddziaływania na powstałe między grupą a środowiskiem twórczym kontakty. Akcentuje również problem gry artystów z cenzurą, którą Wprostowcy stosowali nie tylko podczas realizacji dzieł, lecz również budowy własnych ekspozycji. Poza kontekstualnym spojrzeniem na twórczość Wprost, uwzględniającym stosunek twórców wobec komunistycznej propagandy, sztuki awangardowej oraz kultury niezależnej, autor prezentuje wnikliwą analizę poszczególnych dzieł, które wybrano ze względu na pozycję artystyczną, semantyczną wielowymiarowość i złożoną metaforykę. Dzięki temu książka polemizuje z powszechną opinią dostrzegającą w pracach grupy Wprost łatwą publicystykę i banalną antykomunistyczną agitację.
.
Spis treści
.
Podziękowania
Wstęp
I. MŁODZI MALARZE KRAKOWA
Edukacja
Adam Hoffmann
Młodzi malarze Krakowa
Formalizm
Zemsta socrealizmu
Do figury!
Powstanie grupy Wprost
Bunt przeciw formalizmowi
II. OBRAZ (PO)WOJENNEJ KATASTROFY
Organizacja pierwszej wystawy
Manifest Wprost
Bunt przeciw władzy
Wprost grupą „programową"
Pierwsza wystawa
Pierwsza wystawa po raz drugi
Antywojenna propaganda
Kongres Kultury Polskiej
Konwencja
Gra z cenzurą
Dwa sposoby gry
Naprzemienność — pierwszy sposób gry
Złożona kompozycja - drugi sposób gry
Gra Bieniasza
Paradoks cenzury
Cenzura kultury nie wysokiej, lecz niskiej
III. WŁADZA VERSUS SPOŁECZEŃSTWO
Marzec
Zmiana sytuacji politycznej
Jeden dzień w życiu stoczniowca
„Filantropia"
Wołowy
Wielka improwizacja - mała stabilizacja
Partia
Lund
IV. REALIZM
Przesilenie
Opuszczone
Kolejka i Matka-Polka
V. AUTOPORTRET
Portrety trumienne
Przed lustrem
Przed obrazem
Autoportret - Pieta w trójnasób
VI. PORTRET GRUPOWY WPROST
Pieta w trójnasób i czwarty
4 X Tak
Portret - okno
Portret - kolejka
Kryzys
VII. ROZPAD WPROST
Jacek Waltoś: Sierpień 80
Brama
Kultura niezależna
Ostatnie wystawy
ZAKOŃCZENIE
.
Aneks I: Wystawy grupy Wprost
Aneks II: Wykaz prac eksponowanych na wystawach grupy Wprost
.
Bibliografia
Summary
Spis ilustracji
Indeks osobowy
59 zł