-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
sztuka, kultura i etnologia
Boska obecność. O względności tekstu i rytuału w teatrze kabuki
Iga Rutkowska
TAiWPN UNIVERSITAS
ISBN: 97883-242-2706-8
Kraków 2015
Str. 364+28 il.
Okładka miękka ze skrzydełkami
SPIS TREŚCI
Periodyzacja dziejów Japonii (zakres obejmujący treść książki)
Podziękowania
Nota Redakcyjna
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I.
HISTORIA TEATRU KABUKI
Rozdział 1. Zarys historii profesjonalnych teatrów kabuki
1.1. Narodziny (pierwsza połowa XVII w.)
1.2. Rozkwit (druga połowa XVII i początek XVIII w.)
1.3. Czas próby (XVIII w.)
1.4. Dojrzałość (XIX w. i współczesność)
Rozdział 2. Zarys historii jishibai – amatorskich teatrów kabuki
2.1. Początki amatorskich teatrów kabuki (od XVII do końca XVIII wieku)
2.2. Jishibai – zjawisko masowe (XIX w. i pierwsza połowa XX w.)
2.3. Historia wybranych teatrów amatorskich
2.3.1. Kuromori kabuki
2.3.2. Hinoemata kabuki
CZĘŚĆ II.
TEKST TEATRALNY W TEATRZE KABUKI
Rozdział 1. Najważniejsze cechy teatru kabuki kontekście relacji tekst-spektakl
Rozdział 2. Tekst teatralny w kabuki – historia, autorstwo, struktura
Rozdział 3. Repertuar kabuki
3.1. Repertuar kabuki kontekście teatrów amatorskich
3.2. Repertuar Kuromori kabuki Hinoemata kabuki
Rozdział 4. Tekst w teatrach amatorskich na przykładzie Kuromori kabuki Hinoemata kabuki
Rozdział 5. Analiza tekstu i jego inscenizacji na przykładzie sceny Fushimi Inari torii mae (Przed bramą Świątyni Inari w Fushimi)
5.1. Postać Lisa Tadanobu i specyfika roli
5.2. Funkcje postaci Hayami no Tōty
5.3. Tekst a spektakl
CZĘŚĆ III.
KABUKI W RYTUALE, RYTUAŁ W KABUKI – CZAS, PRZESTRZEŃ, WSPÓLNOTA
Rozdział 1. Japońskie świętowanie
Rozdział 2. Czas kabuki, czas świąteczny
2.1. Japoński rok obrzędowy
2.2. Rok obrzędowy teatrów profesjonalnych
2.3. Rok obrzędowy Kuromori kabuki
2.4. Rok obrzędowy Hinoemata kabuki
Rozdział 3. W obecności sacrum – miejsce spektaklu i przestrzeń teatralna
3.1. Przestrzeń kabuki
3.2. Amatorskie sceny kabuki
3.2.1. Stan badań i klasyfi kacja scen jishibai
3.2.2. Meeden – scena we wsi Hinoemata
3.2.3. Enbujō – scena w Kuromori
Rozdział 4. Teatr gwiazd i teatr communitas
4.1. Gwiazdy kabuki przekaz tradycji
4.2. Wspólnoty jishibai
Aneks I. Streszczenia najważniejszych scen z repertuaru teatrów amatorskich
Aneks II. Przed bramą Świątyni Inari w Fushimi (Fushimi Inari torii mae) – trzy skrypty
Skrypt 1. Przed bramą Świątyni Inari w Fushimi. opublikowana w zbiorze Meisaku kabuki zenshū
Skrypt 2. Przed bramą Świątyni Inari w Fushimi. Skrypt sceniczny z Kuromori z 2010 roku
Skrypt 3. Las Inari (Inari no mori). Skrypt sceniczny z Hinoematy używany od 1968
Bibliografia
Słownik terminologiczny teatru kabuki
Indeks wybranych nazwisk, nazw, tytułów i terminów japońskich
Sinopsis