Ateizm, czyli wiara negatywna
- 24 Lip 08:54
- Nr ogłoszenia: 70963238
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka religioznawstwo, nauki teologiczne
Ateizm, czyli wiara negatywna
Roman Rożdżeński
Księgarnia Akademicka
Kraków 2023
ISBN: 978-83-8138-927-3
liczba stron: 375
okładka miękka
.
Opis wydawcy
.
Celem podejmowanych w książce rozważań jest próba oceny tradycyjnego roszczenia ateistów. Od okresu oświecenia głoszą oni bowiem, że ich argumenty za nieistnieniem Boga są bardziej racjonalne i przekonywujące niż przeciwne argumenty, podawane przez ludzi religijnych. Przeprowadzone w książce analizy prowadzą do wniosków, które podważają zasadność tego ateistycznego roszczenia. Chodzi przede wszystkim o to, że najbardziej podstawowe przeświadczenie ateistów o nieistnieniu Boga posiada – jak na to wygląda – charakter swoistej, antyreligijnej wiary, której zasadności nie da się racjonalnie wykazać w taki sposób, który byłby niemożliwy do zakwestionowania. Z tego kluczowego przeświadczenia wypływa zaś logicznie cała treść ich antyreligijnego światopoglądu, w tym zwłaszcza: (A) materializm wykluczający realność tego, co duchowe; (B) naturalizm wykluczający realność tego, co nadprzyrodzone; oraz (C) immanentyzm, czyli wyjaśnianie wszystkiego w świecie na podstawie jego samego.
.
Spis treści
.
ROZDZIAŁ I. ZARYS DZIEJÓW ATEIZMU W KULTURZE ZACHODU
I.1. Wprowadzenie
I.2. Schyłek średniowiecza i pierwsze przypadki ateizmu
I.3. Erozja chrześcijańskiej wiary w okresie nowożytnym
I.4. Od „naukowej” religii do oświeconego ateizmu
I.5. Ateizm w XIX wieku. Próba jego teoretycznego uzasadnienia przez Ludwika Feuerbacha
I.6. Ambitny zamysł Karola Marksa, ażeby naukowo uzasadnić ateizm
I.7. Obwieszczanie „śmierci Boga” przez Fryderyka Nietzschego
I.8. Spekulacje Zygmunta Freuda na temat genezy religii
I.9. Próby Jeana-Paula Sartre’a radykalnego uzasadnienia ateizmu
I.10. Zjawisko „nowego ateizmu” i jego walka z religią w imię współczesnej nauki
I.11. Dwojaka postawa współczesnych naukowców względem religii
I.12. Podsumowanie. Zachodnioeuropejskie źródło ateizmu
ROZDZIAŁ II. ARGUMENTY ATEISTÓW MAJĄCE PODWAŻYĆ WIARĘ W ISTNIENIE BOGA
II.1. Wprowadzenie
II.2. Uwagi wstępne
II.3. Argument z krytyki tzw. dowodu ontologicznego
II.4. Argument z krytyki tzw. dowodu z przygodności świata
II.5. Argument z krytyki tzw. dowodu z celowości dostrzeganej w świecie istot żywych
II.6. Argument ze słabości doświadczeń przemawiających za istnieniem Boga
II.7. Argument oparty na przeświadczeniu, że wszelkie religijne wyjaśnienia mają jedynie pozorny charakter
II.8. Argument z istnienia w świecie ogromu zła
II.9. Argument z mierności tej istoty, jaką jest człowiek
II.10. Argument z przeświadczenia o iluzorycznym charakterze naszego pragnienia Boga
II.11. Podsumowanie rozważań przeprowadzonych w tym rozdziale
ROZDZIAŁ III. TEORETYCZNE ORAZ PRAKTYCZNE KONSEKWENCJE ATEIZMU
III.1. Wprowadzenie
III.2. Konsekwencje utraty wiary w Boga w ujęciu André Comte-Sponville’a
III.3. Konsekwencje utraty wiary w Boga według Fryderyka Nietzschego
III.4. Istota nihilizmu oraz jego relacja do ateizmu w ujęciu André Comte-Sponville’a
III.5. Istota nihilizmu oraz jego relacja do ateizmu według Fryderyka Nietzschego
III.6. Postulowany przez Nietzschego sposób przezwyciężenia nihilizmu
III.7. Czy Nietzschemu udało się zabezpieczyć ateizm przed popadnięciem w nihilizm?
III.8. Dziewięć przykładów teoretycznych konsekwencji ateizmu
III.9. Pięć przykładów praktycznych konsekwencji ateizmu
III.10. Co mówią badania naukowe na temat ludzkiej płciowości
III.11. Konsekwencje ateizmu w postaci XVIII- i XIX-wiecznego antyteizmu
III.12. Konsekwencje antyteizmu w XX wieku
III.13. Podsumowanie. Nihilistyczne konsekwencje ateizmu
ROZDZIAŁ IV. PODSTAWOWA ALTERNATYWA: WIARA POZYTYWNA – WIARA NEGATYWNA
IV.1. Wprowadzenie
IV.2. Ateizm jako wiara negatywna
IV.3. Co sprawia, że kwestia istnienia Boga jest dla człowieka ważna nawet wtedy, gdy zaprzecza on Jego istnieniu?
IV.4. Co faktycznie wyróżnia nas spośród wszystkich istot żyjących?
IV.5. Możliwości, jakie nasze myślenie może odkrywać w mroku, który spowija ostateczne „dokąd” oraz „po co” naszej egzystencji
IV.6. Analiza pierwszej możliwości, która otwiera przed naszym myśleniem perspektywę ostatecznej beznadziejności
IV.7. Analiza drugiej możliwości, która otwiera przed naszym myśleniem perspektywę ostatecznej beztroski 2
IV.8. Analiza trzeciej możliwości otwierającej perspektywę agnostyczną
IV.9. Analiza czwartej możliwości, która zakłada, że człowiek może sam dla siebie ustanawiać jedyny cel (a tym samym sens) własnego życia
IV.10. Analiza piątej możliwości otwierającej również perspektywę agnostyczną
IV.11. Czy agnostycyzm jest naprawdę neutralny w kwestii istnienia Boga?
IV.12. Analiza szóstej możliwości wykazująca jej zgodność z teistycznym pojmowaniem Boga
IV.13. Krótkie podsumowanie analiz przeprowadzonych w tym rozdziale
ROZDZIAŁ V. PYTANIE O WARUNKI MOŻLIWOŚCI NAWRÓCENIA ATEISTY
V.1. Wprowadzenie
V.2. Przykład pierwszy: Szaweł z Tarsu
V.3. Przykład drugi: Alfons Ratisbonne
V.4. Przykład trzeci: André Frossard
V.5. Przykład czwarty: Karol de Foucauld
V.6. Przykład piąty: Edyta Stein
V.7. Przykład szósty: Alexis Carrel
V.8. Emila Zoli „relacje” o uzdrowieniach lurdzkich
V.9. Kilka uwag na temat stosunku władz Kościoła do lurdzkich uzdrowień
V.10. Możliwość nawrócenia ateisty – warunek pierwszy
V.11. Możliwość nawrócenia ateisty – warunek drugi
V.12. Inne czynniki warunkujące możliwość nawrócenia ateisty
V.13. Krótkie podsumowanie treści tego rozdziału
52 zł