Archeologia modernizmu. Michael Fried, fotografia
- 24 Lip 08:52
- Nr ogłoszenia: 67651978
- Dostępność: niedostępne

1 / 1
- Oferta od firmy
- Stan nowe
- Tematyka sztuka, kultura i etnologia
Archeologia modernizmu. Michael Fried, fotografia i nowoczesne doświadczenie sztuki
Z przekładem eseju "Art and Objectbood" Michaela Frieda
Krzysztof Pijarski
Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej
Łódź 2017
ISBN: 978-83-65501-19-6
liczba stron: 308
oprawa miękka ze skrzydełkami
.
Opis wydawcy
.
Przedmiotem książki Krzysztofa Pijarskiego jest „modernizm”, choć jej celem nie jest ustalenie pewnej czy też dającej się obronić definicji problemu, lecz w gruncie rzeczy jego ponowne opisanie, skomplikowanie, wzbogacenie, jako problemu właśnie. Przyjęło się opisywać krytyków modernistycznych jako dogmatycznych i nierefleksyjnych, jako tych, którzy nie rozpoznali najważniejszych przemian w sztuce XX wieku. Sztandarowym przykładem był oczywiście Clement Greenberg oraz tytułowy Michael Fried. Teksty tego drugiego zostały tu potraktowane jako swego rodzaju „soczewka” pozwalająca wyraźniej zarysować kontury przedmiotu dociekań. Równie istotna dla książki jest metafora fotograficzna, która wynika z przeświadczenia, że to właśnie wejście fotografii w pole sztuki nie tyle, jak chcieliby niektórzy krytycy, położyło kres modernizmowi artystycznemu, co dokonało dogłębnej zmiany naszego rozumienia sztuki w ogóle. Metafora fotograficzna stała się w związku z tym zasadą konstrukcyjną książki, podzielonej nie na rozdziały, lecz na serię migawkowych ujęć nieostrego przedmiotu refleksji, ukazujących go w detalach, aspektach, przebłyskach, raczej niż w pełni go eksponując.
.
Spis treści
.
7 Esej wizualny
41 Podziękowania
43 Wprowadzenie
55 Ujęcie l: kwestia specyfiki medium
56 medium jako takie
58 wynajdywanie medium
65 oddzielenie światów
73 rzecz jednostkowa, konwencie, automatyzm
85 Ujęcie I l : nieświadome modernizmu
86 minimalizm / literalizm
92 podmiot minimalizmu
96 uczucia to fakty
101 Ujęcie III: co to znaczy „liczyć się jako malarstwo”?
102 dialektyka
107 poza istotę
111 „autentyczność”
115 postscriptum
117 Ujęcie IV: kwestia przedmiotu
118 „pomiędzy”
121 „czystość”
128 „konkretność”
143 Ujęcie V: problem widza lub - doświadczenia
144 obnażanie niezafałszowane doświadczenie sztuki?
159 narcyzm i wspólnota
165 Rainer i „teatralność"
173 Ujęcie VI: Lock Jamesa Wellinga jako „przedmiot teoretyczny”
201 ujęcie VII: „realizm”, ucieleśniony podmiot, projekcja empatii
202 pytanie o nowoczesność
204 Courbet i zaabsorbowanie
214 Menzel i witalność przedmiotów
218 Crary i nowoczesna podmiotowość
220 Gordon i empatyczna projekcja
223 Ujęcie VIII: czy możliwa jest (nowa) estetyka fotografii?
224 poza estetyką?
227 punctum
230 automatyzm
235 łabędzi śpiew
237 Ekskurs: obraz jako pretekst (o historii sztuki jako pisarstwie)
247 Posłowie: problem „światów”
253 Appendix:
Michael Fried, Sztuka i przedmiotowość
.
283 Bibliografia
295 Pierwodruki
297 Indeks
303 Przypisy do eseju wizualnego
89 zł