-
Oferta od
firmy
-
Stan
nowe
-
Tematyka
filologie, językoznawstwo
Aniołowie w III części Dziadów Adama Mickiewicza i w teatralnych realizacjach dramatu w XX wieku
Joanna Wnuczyńska
TAiWPN UNIVERSITAS
Kraków 2007
ISBN: 97883-242-0968-2
liczba stron:300
oprawa miękka ze skrzydełkami
KILKA SŁÓW WPROWADZENIA
ANIOŁOWIE W DZIADACH DREZDEŃSKICH MICKIEWICZA .
Wprowadzenie. — Rzym Adama Mickiewicza — między estetyką a egzystencją. — Rzym męczenników. — Sztuka uduchowiona — „Szukajcie naprzód królestwa bożego...'- Idea-matka dramatu, misterium - Byty na teatralność otwarte. — Sposób istnienia aniołów i diabłów. — Anioł stróż. — Anioł, posłaniec, hermeneuta. — Ambiwalencje. — Anioł karciciel. — Anioł Stróż -„larwa piekielna”. — Złe Duchy, Diabły. - Straż niebieska i piekielna. — Duch. — Determinizm astralny improwizacji. — Diabelska sprzeczka. — Pan, satyr. — Prawda o złem? — Ks. Piotr a zło, — Forma niecierpliwa. — Świat anielski Ewy. — Osobliwa kondycja Róży. — Taneczny korowód. — Człowiek i jego straszna rana. — „Wstążka” modlitwy silniejsza niż zbroja? — Rzymskie anioły w Dziadach Mickiewicza. — Apokatastaza według — Sąd anielski. — Wzorce czł0Mdeka uduchowionego. — Misterium. — Ars Angelica - podsumowanie
MĘCZEŃSTWO I MĘCZENNICY W III CZĘŚCI DZIADÓW ADAMA MICKIEWICZA- PRÓBA SFORMUŁOWANIA PYTAŃ
Kilka słów wstępu. „Jaka jest twoja udręka?” Być jak Chrystus. — Duchowy wymiar cielesności. — Świadectwo
ANIOŁOWIE W DZIADACH WEDŁUG STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Introdukcja. — Anioł stróż i Anioł kuszący — wobec tradycji chrześcijańskich i teatralnych. — Duchy i alegorie. — Ciąg scenicznych gestów. Ambiwalencja ruchu i stagnacji. — ..rycerz z patrzenia na śmierć biorący swoją Moc...” — Anioł lęku. — W przestrzeni melancholii i księżyca. — Na cmentarzu. — Misterium Wyspiańskiego — oderwanie od tradycji. — Wniebo- i wziemiowstąpienie. — Anioł wzniosłości. — Śmierć kształtów zaginionych. — Patos ironii. — Ciążenie ku pełni
ANIOŁOWIE W DZIADACH WEDŁUG LEONA SCHILLERA
Rozpoznania. — Świat nadprzyrodzony w tradycji (wybrane ujęcia): Leon Schiller wobec Lekcji XVI Adama Mickiewicza; Schillera a Wyspiańskiego wizja teatru; Blask, światło, głos; Przestrzenie teatralne Wyspiańskiego; Teoria Leona Schillera na temat kształtu rzeczywistości nadprzyrodzonej w sztuce scenicznej; Tradycja misterium średniowiecznego; Chrystus na scenie — wobec tradycji redutowych; Chrystus w sztuce europejskiej — dialektyka cielesności i bezcielesności; Dematerializacja duchów — tradycje teatralne. Świat nadprzyrodzony w Dziadach Leona Schillera: Aniołowie i duchy — głosy; Dobro i zło — głosami. Schiller wobec tradycji biblijnej; Czysta natura anielska; Tradycje filozoficzne (neoplatonizm); Przesłanie, słowo; Posłańcy, Aniołowie Słowa; Ciemna nieokreślona ja kość, otchłań i zło; Duch — cząstką Konrada; Mickiewiczowski Duch złem; Mickiewiczowski Duch — Schillerowskim Świętym aniołem, Apollynem, sługą; Wnętrze Konrada; Symbolika Światła — tradycje Średniowieczne i gnostyckie; Sąd aniołów — . . .w kontekście tradycji biblijnej — . . . jako prawda o miłosierdziu w Dziadach; Brak sądu aniołów ...brakiem zła — ... znakiem subiektywnego doświadczenia sacrum; Subiektywne przeżycie sacrum — Doświadczenie Ewy — Doświadczenie ks. Piotra; „Misteriowy” wymiar inscenizacji — Płciowość aniołów; — Szept — pisk — krzyk; — „Muzyka poskramia materię”; Powtarzalność motywów muzycznych; Wspólnota w doskonaleniu się; Leon Schiller — artysta teatru
ANIOŁOWIE W DZIADACH WEDŁUG KONRADA SWINARSKIEGO
. Zafascynował mnie ten naprawdę”. — Swinarskiego praca nad spektaklem zarys opisu. — Miles Christi. — Antropologia anielska. — Triadyczna perspektywa relacji między dobrem a złem. - „Ekstaza Św. Ewy” . Antokolskie theatrum. — „Niepełny” człowiek i „pełne” anioły? —Desemantyzacja „kultury anielskiej”. — Dramat Konrada. — Historia wobec zła. — Wina człowieka i paradoksy historii. — Niewinność i Belzebub. — Niewinny i grzech. — „Teologia uśmiechu”. — „Teologia spojrzenia". — Widzieć. — Szatan-Belzebub dialektyk. — Dychotomia bytu. — Ironia i anioł czujący: — W cieniu ikony. — Rzeczy bez archetypów martwe są. — Paradoks ikony. — Misterium? — Dziady i polski romantyzm
KILKA SŁÓW ZAKOŃCZENIA
BIBLIOGRAFIA
INDEKS OSÓB