Kupując mieszkanie robisz to z jednego z dwóch powodów. Po pierwsze aby zamieszkać w nim ze swoimi bliskimi, po drugie, aby ulokować gotówkę w celach inwestycyjnych. Postaram się rozwinąć pierwszy aspekt i podpowiem, jak kupić mieszkanie, aby po wizycie u notariusza móc spać spokojnie w swoim własnym „M”.
• Określ swój budżet na mieszkanie
• Sprawdź księgę wieczystą osobiście
• Zażądaj od sprzedającego dokumentów
• Przed wizytą u notariusza zobacz swoje wymarzone mieszkanie
• Po podpisaniu umowy, udaj się do urzędu gminy
Określ swój budżet na mieszkanie
Nie ważne, czy dysponujesz gotówką, czy będziesz się posiłkował kredytem - ustal budżet, który będzie przewidywał zakup mieszkania oraz doprowadzenie go stanu, który pozwoli Ci się do niego wprowadzić.
Pamiętaj, że sam zakup mieszkania to tylko jedna z kilku składowych. Sprawdź ile będziesz musiał zapłacić u notariusza oraz w biurze pośrednictwa, z którym podpisałeś umowę. Dopiero suma tych trzech składników pozwoli ustalić realną cenę zakupu nieruchomości. Jeżeli kupujesz mieszkanie do remontu, to konieczne przed zakupem skonsultuj zakup z zaprzyjaźnioną firmą remontową, która pozwoli oszacować koszty remontu.
Sprawdź księgę wieczystą osobiście
Przed zakupem i podpisaniem umowy przedwstępnej koniecznie sprawdź księgę wieczystą mieszkania. Poproś aktualnego właściciela o podanie nr księgi, a następnie samodzielnie przejrzyj jej treść na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości: http://ekw.ms.gov.pl/pdcbdkw/pdcbdkw.html.
Sprawdź czy dane zawarte w II dziale potwierdzają właściciela, z którym rozmawiasz oraz czy dział III i IV nie zawierają żadnych wpisów. W tym miejscu znajdziesz ewentualne ciężary, ograniczenia oraz hipoteki związane z badaną nieruchomością. W księdze wieczystej będzie również informacja, czy Twojemu mieszkaniu przysługuje piwnica lub inne pomieszczeni przynależne.
Jeżeli masz wątpliwości do któregokolwiek z zapisów, skonsultuj to z notariuszem, u którego będziesz podpisywał umowę zakupu mieszkania. Pamiętaj, że to Ty płacisz za notariusza i masz prawo jego wyboru.

Zażądaj od sprzedającego dokumentów
Przed transakcją koniecznie poproś sprzedającego, aby przedstawił Ci kilka bardzo ważnych dokumentów. Po pierwsze zaświadczenie z urzędu gminy, o braku osób zameldowanych w lokalu. Po drugie, zaświadczenia od Zarządcy budynku o braku zaległości właściciela lokalu w opłatach z tytułu zarządzania nieruchomością wspólną, funduszu remontowym oraz za dostawę mediów (wody, centralnego ogrzewania).
Poproś również o zaświadczenie, że wspólnota nie zalega w opłatach z tytułu dostawy wody, centralnego ogrzewania i innych mediów. Jeżeli wspólnota będzie miała długi – będziesz musiał w nich partycypować. Sprawdź u zarządcy, czy wspólnota nie ma zaciągniętych kredytów wieloletnich np. na ocieplenie budynku.
Przed wizytą u notariusza zobacz swoje wymarzone mieszkanie
Pamiętaj, aby bezpośrednio przed wizytą u notariusza jeszcze raz odwiedzić wybraną przez siebie nieruchomość. Sprawdź, czy jego stan jest taki, na jaki umówiłeś się ze sprzedającym.
Czy wszystkie umówione elementy wyposażenia się w nim znajdują. Dokładnie sprawdź stany wszystkich liczników i spisz protokół zdawczo-odbiorczy, w którym podaj numer licznika i jego aktualne wskazanie. Pamiętaj, że umowy przeniesienia własności nieruchomości u notariusza nie można niczym warunkować. Po jej podpisaniu wszystkie sporne sprawy będziesz musiał dochodzić w postępowaniu sądowym.

Po podpisaniu umowy, udaj się do urzędu gminy
Po podpisaniu umowy notarialnej nie zapomnij, że masz 2 tygodnie czasu, aby złożyć deklarację dot nieruchomości w urzędzie gminy w celu naliczenia podatku od nieruchomości. Pamiętaj również, aby wymienić zamki w swoim nowym mieszkaniu.
